Logo sommerfugl

onsdag den 17. februar 2010

Saseline respekterer sin brors selvmord

En trist historie fra mandag den 8. februar 2010. Københavns Sydhavn, ved Sluseløbet. Nær Amager-siden af Sjællandsbroen er der en 50 meter høj radio-mast. En 34-årig mand kravlede op. Sad der i over en time mens vidner forsøgte at tale ham ned. Politi og redningsfolk kom til. Brandfolkene arbejdede på at spænde et springlagen ud, for at fange manden i tilfælde af at han sprang. De nåede det ikke. Han sprang. Og døde.

Sluseløbet, Ved Slusen, Radio mast (Fra Google Streetview)

Jeg husker at jeg tænkte på om det ligefrem var synd at der kom redningsfolk til. Ikke for deres egen skyld, men på grund af manden. Siden han havde siddet deroppe en times tid, var han tilsyneladende ikke helt 100% fast besluttet på at dø nu. Han havde stadig en valgmulighed. Den arbejdede redningsfolkene på at tage væk fra ham. Han blev presset, og nødt til at beslutte sig hurtigt. Hoppe, eller overgive sig? Døden blev resultatet.

Nu er jeg ikke på nogen måde ude på at problematisere redningsfolkenes indsats. De forsøgte bare at gøre deres arbejde. Men jeg tror ikke på at det er en god model når prioriteten er at ville hindre et selvmord. Det er der ingen respekt i, tværtimod. Selvfølgelig ved jeg ikke om der kunne have været en anden udgang på situationen. Men jeg tænkte mit.

Saseline Sørensen

Nu står sangerinden Saseline Sørensen frem og fortæller at manden var hendes halvbror Christian Bargholz. Et chok og en stor tragedie for familien, der også omfatter "Danny Kool". Til "Her og Nu" fortæller hun:
Min bror har været plaget af depressioner de sidste mange år, og han valgte at tage sit eget liv. Christian kunne ikke længere være i sin krop. Han havde brug for fred og jeg ved, at han er et bedre sted nu.

Vi var på ingen måde forberedt på, at han ville tage sit eget liv. Vi havde for nylig en familiemiddag, og der tror jeg, at han på sin måde fik sagt farvel. Jeg er vist stadig i chok, og jeg kan ikke forstå, at han er væk. Vi var meget tætte, og han var det kærligste og klogeste menneske, man kan forestille sig.

Vi taler meget om det, så vi ikke skal sidde og føle skyld. Vi må respektere, at Christian ville herfra. Han ville på ingen måde gøre os ondt. Der er mange, der mener, at selvmord er egoistisk, men sådan ser jeg det ikke i min brors tilfælde. Han kunne ikke mere.

Saseline Sørensen

Klogt sagt, synes jeg. Christian Bargholz traf et definitivt valg. Hans ansvar, hans valg, hans udvej. Selvfølgelig er dødfaldet en stor sorg for familien, men det behøver ikke at være værre end hvis det var en tilfældig ulykke.

Måske endda tværtimod. De havde forsøgt at hjælpe ham, og har intet at bebrejde sig. De kan have ro med at Christian ikke længere forgæves forsøger at kæmpe sig til et godt liv. Et liv som han kunne have lyst til at leve.

Livet går videre. Næsten alt for apropos er Saseline aktuel med CD udgivelsen Restart.

Saseline, Restart cd cover




0 comments:

Logo sommerfugl