Logo sommerfugl

tirsdag den 9. februar 2010

I en sal på hospitalet

Den gamle danske gårdsangervise "I en sal på hospitalet" findes i varierende udgaver, teksten har jo nok udviklet sig med tiden og forskellige fortolkere. Her er en af de mere komplette udgaver, der har nogle "ekstra" vers i forhold til de "typiske" udgaver. Og et par passende billeder, fra senge på hospitaler.

Sangen er jo en af de gamle tårepersere, hvor der må være mange som har knebet en tåre hen mod den sørgelige slutning. Men den er også en henvisning til en fortid hvor det var ganske rutinemæssigt at flytte syge børn langt væk fra deres forældre, uden hensyntagen til det psykiske. En fortid, der ikke er fjernere end at mange husker det af personlig erfaring.

My only friend... teddy bear

I en sal på hospitalet,
hvor de hvide senge står,
lå en lille brystsvag pige,
syg og bleg med gyldent hår,
lå en lille brystsvag pige,
syg og bleg med gyldent hår.
Alles hjerter vandt den lille,
som hun lå der mild og god,
bar sin smerte uden klage
med et barnligt heltemod,
bar sin smerte uden klage
med et barnligt heltemod.
Og hun spørger da sin læge,
som ved hendes leje stod:
Må jeg komme hjem til påske,
skal jeg være rigtig god,
må jeg komme hjem til påske,
skal jeg være rigtig god.
Lægen svarede den lille:
Nej, mit barn, det knapt jeg tror,
men til pinse kan det hænde,
du kan komme hjem til mor,
men til pinse kan det hænde,
du kan komme hjem til mor.
Pinsen kom med grønne skove,
blomsterklædt står mark og eng,
men den lille syge pige
fængsles stadig til sin seng,
men den lille syge pige
fængsles stadig til sin seng.

Hospital

Og hun spørger atter lægen,
som ved hendes leje står:
Må jeg komme op til høsten,
må jeg komme hjem til mor?
Må jeg komme op til høsten,
må jeg komme hjem til mor?
Lægen svarer ej den lille,
klapper hendes gyldne hår,
med en tåre i sit øje
vender han sig om og går,
med en tåre i sit øje
vender han sig om og går.
Høsten kom og marken bugned
under kornets gyldne lag,
men den lille syge pige
hun blir stadig mere svag,
men den lille syge pige
hun blir stadig mere svag.

The Hospital Bed

Og til sidst med fred i følge
julens glade højtid kom,
men en lille røst var stille,
og en lille seng stod tom,
men en lille røst var stille,
og en lille seng stod tom.
I sin grav nu trygt hun hviler
under snebelagte skrud,
efter denne lange vinter
er hun gået hjem til Gud,
efter denne lange vinter
er hun gået hjem til Gud.
Nu i himlens lyse sale
vandrer hun blandt engle små,
men i jordens skyggedale
mange lidende må gå,
men i jordens skyggedale
mange lidende må gå.

Youtube: I en sal på hospitalet
Sunget af Daphne Gabel i musikalen
"De Overlevende" på Hoptrup Efterskole

Jeg fandt også en udgave hvor Jodle-Birge bræger den, hvis du skulle foretrække hans røst, men jeg synes nu at ovenstående lyder betydeligt bedre.


0 comments:

Logo sommerfugl