Logo sommerfugl

mandag den 30. juni 2008

Lad verden være smuk!

Vil du gerne leve i en verden, der hovedsagelig er smuk? Jeg tillader mig at gå ud fra at svaret er ja; ellers find hellere en brokke-blog.

Det vil altid være sådan at et blik på verden vil fange både smukt og "grimt", dejligt og skrækkeligt. Sådan skal det være, uden en modsætning giver det ingen mening at tale om at noget er smukt. Hvis vi, rent hypotetisk, kunne fjerne alt "det grimme", ville noget af det som vi nu ser som smukt dermed blive til "det grimme". Kontrasten er en nødvendighed. Jo større kontrast, jo mere stråler det smukkeste. Og "det grimme" vil altid være, nødvendigvis.

Hvis du ser efter noget at brokke dig over - ved verden, netværket, eller dig selv - er det nemt at finde noget der da godt måtte blive bedre, noget der ikke er "perfekt". Altid. Det ses dog ofte at nogen forfalder til at det bliver småting som der skældes ud over. Ganske små ting, som vejret. Eller måske er det ting som er udenfor rækkevidde af hvad der kan gøres noget ved.

Trist kat

Jeg har den holdning at hvis jeg skal gå og skumle over noget, må det være fordi jeg har tænkt mig at gøre noget ved det. Da mine muligheder er begrænsede, påtager jeg mig ikke ting som at skaffe fordragelighed i Mellemøsten, tolerance i Folketinget, eller medvind på cyklestierne. Det hjælper ikke på noget hvis jeg går og skumler med negative tanker om sådanne skærmydsler. Ja, tværtimod ville disse blot raspe på mig selv, dræne energien fra positive ting. Nul.

Mursejler
For en uge siden cyklede jeg på arbejde i strid modvind. Jeg tror at de fleste havde reageret med utilfredshed, synes at det var noget træls noget. Jeg foretrak i stedet at have en dejlig tur. Det var et bevidst valg. Selvfølgelig var der noget dejligt. Rigtig nyde blæsten ruske i øjenbrynene mens jeg så op på mursejlerne der hviinede rundt. Det gav positiv energi. Jeg lod verden være smuk. Hvorfor skulle jeg dog det modsatte?

Det er egentlig ikke så kompliceret. Just do it. Jo, jeg ved godt at det ser svært ud, når tankerne vender anderledes. Jeg kan ikke fortælle dig hvordan du skal knipse med fingrene; blot at det er muligt.

Bare rolig, jeg går ikke rundt i en lyserød tåge. Der er netop brug for også, samtidig, at kunne se det mørke, det skærende, det svære. Det har jeg også i mig. Netop derfor kan jeg sætte fokus på det smukke, opleve det tindre når baggrunden, kontrasten, fremhæver strålerne.

Jeg synes at det er bedre at se og styrke det smukke i noget, i stedet for at fokusere på det modsatte, og bekæmpe det. Kun ved at søge det smukke er det naturligt at undgå at kassere dette sammen med det der der god grund til at forbedre.

Lad verden være smuk!
Ja.

Butterfly Kisses by MountainDreamer



2 comments:

Lizelotte sagde ...

Åh Johnnie - jeg kan se dig for mig, nydende modvinden! Hehe!

Og jeg er inderligt enig. Gør noget ved det, eller accepter, at du ikke kan - og gå videre.

Verden ER smuk. Man skal bare kikke på den på den rigtige måde.

tosommerfugle sagde ...

Splinten fra troldspejlet har vi alle i øjnene, tror jeg. Så ja, der er brug for at holde fast i en måde at se det smukke på, netop samtidig med at splinten er der. Derved bliver også splinten til en nødvendighed for at opleve hvor smuk verden er. En smuk splint.

Logo sommerfugl