Logo sommerfugl

mandag den 25. oktober 2010

Don't worry, be happy now

Sad kitty

Here's a little song I wrote
You might want to sing it note for note
Don't worry - be happy.
In every life we have some trouble
But when you worry you make it double
Don't worry - be happy - Don't worry, be happy now.

Don't worry - be happy - Don't worry, be happy.
Don't worry - be happy - Don't worry, be happy.

Don't Worry - Be Happy
Ain't got no place to lay your head
Somebody came and took your bed
Don't worry - be happy.
The landlord say your rent is late
He may have to litigate
Don't worry - be happy.

Look at me - I'm happy
Don't worry - be happy.
Here I give you my phone number
When you worry, call me, I make you happy
Don't worry - be happy.

Ain't got no cash, ain't got no style
Ain't got no gal to make you smile
Don't worry - be happy.
'Cause when you worry your face will frown
And that will bring everybody down

Don't worry - be happy - Don't worry, be happy now.

Cute kitty

Don't worry - be happy - Don't worry, be happy.
Don't worry - be happy - Don't worry, be happy.
Don't worry, don't worry, don't do it. Be happy.

Put a smile on your face. Don't bring everybody down like this.
Don't worry. It will soon pass, whatever it is.

Don't worry, be happy.

I'm not worried, I'm happy...

Tekst og musik: Bobby McFerrin



Denne 1980'er sang Don't Worry, Be Happy, kan jo nemt tolkes som den rene lallende jubelidoti, bare være ligeglad med det hele. Jeg foretrækker at tolke dens pointe som værende at det er skadeligt at have sit sind opfyldt af bekymring.

Mange ting kan vi jo ikke gøre noget ved. Så er der ingen grund til at være "blue", det hjælper jo alligevel ikke på noget som helst. Verden er ikke perfekt, og det bliver den alligevel aldrig. Heldigvis, det ville være noget så kedeligt.

Der er selvfølgelig også ting som vi kan gøre noget ved. Så er der jo lejlighed til handling, det er så dejligt at få udrettet noget. Måske ender tingene på en anden måde, men det behøver det jo ikke blive værre af. Bekymring er der ikke brug for, den dræner blot energien.

Men måske er det noget som du kunne gøre noget ved, men det bliver for besværligt, dyrt, eller andet må prioriteres i stedet. Det er da også helt ok, der er ikke brug for at alt er "perfekt". Du skal netop ikke stille alt for høje krav til dig selv, så længe du ikke direkte svigter nogen som er afhængig af dig.

Don't worry, be happy

Don't worry, be happy

Altså med mindre du har det problem at du ligefrem nyder at sejle rundt i bekymringens tåger...


2 comments:

Lizelotte sagde ...

Jeg havde en klog og positiv onkel, som yndede at sige til familiens bekymringstyngede damer: "Ja, man skal sandelig sørge for at tage sorgerne på forskud! Ellers risikerer man at gå helt glip af dem!"

Det kan der være noget om. Der er et eller andet gen i min familie som disponerer nogen af os for at bekymre os om A-L-T! Min mor er ekspert - hvis jeg skal til læge med en eller anden banalitet, bekymrer hun sig langt mere end jeg gør. På en eller anden måde får de oversat "Jeg elsker dig" til "Jeg bekymrer mig for dig". Så jeg tror bekymring er en måde at vise kærlighed på.

En mærkelig måde - men sådan er vi jo forskellige. Jeg har heldigvis ikke arvet den der tendens til at overproblematisere alting ... heldigt for mig, det giver en lettere gang på jord ... :-)

tosommerfugle sagde ...

Bekymring er vanedannende. De mest bekymrede er dem som har mindst grund til det, er mit indtryk nærmest. Sådan set har bekymring vel også sin egen indbyggede "belønning":

Hvis det ikke går så galt, er der så meget desto mere anledning til lettelse, og glæde over at den store fare blev afværget. Med tilbagevendende drama i dagligdagen bliver livet "mere spændende".

Hvis det alligevel går galt, giver den "rettidige bekymring" anledning til at lune sig med et "sagde jeg det ikke nok". At gå med holdningen "livet er altså unfair".

I begge tilfælde er det til gengæld en modsætning til handling, til at gøre sit bedste for at det går godt. Sagen er jo så at det ofte er dem som ikke har "adgang" til at kunne handle som i stedet forfalder til bekymring.

Så jeg tror at du har ret i at bekymring kan udspringe af det at kære sig om andre, på afstand. Og at "manglende bekymring" risikere at blive udlagt som mangel på kærlighed.

Jeg mener jo så tværtimod at den bekymringsfri dermed har mere overskud til at kunne kære sig om den der har behov, uden at modtageren belastes af at give anledning til bekymring.

Sagt på en anden måde, mener jeg at der er meget langt imellem nogen som ligefrem ønsker sig at andre er bekymrede for dem. Altså hellere selv være glad, og derved glæde den anden.

Been there. Done that.

Logo sommerfugl