Logo sommerfugl

lørdag den 6. september 2008

Liget af Benjamin Schou er nu koldt

Kort efter at rådhusklokkerne havde ringet 1992 ind dræbte politiet den dengang 18-årige Benjamin Christian Schou. Under en anholdelse blev han lagt i benlås med tre betjente oven på sig. Knæ presset voldsomt ned i ryggen, ryk i halstørklædet. Luftvejene blokeret, og han mistede bevidstheden, for altid. Han havde måske kastet en flaske, ramt en betjent. Han satte sig til modværge, de maste ham, ganske bogstaveligt, ganske brutalt.

Tilskuere havde videokamera med, og dokumenterede begivenhederne. Fakta. Klip der fik en læge til spontant at udbryde "det der er ren tortur", da Benjamin blev slæbt væk med armene vredet baglæns op over ryggen, hængende i håndjern.

En tilskuer, Rasmus Rasmussen, erindrer at have set en opstemt fyr hevet ud som et eksempel for de andre. En nådesløs hårdhændethed. Citerer at en urobetjent senere pressede en autonom mod asfalten, og sagde ordene: "Husker du Benjamin? Det kunne blive dig".

Anholdelsen af Benjamin Schou

Desværre lykkedes det for lægerne at starte hjertet igen da han havde været død nogle minutter. Ulykkeligvis havde hjernen fået omfattende og uoprettelige skader. Benjamins krop blev opbevaret og plejet, først af forældrene, og derefter på plejehjem.

Benjamin Schou som grønsag

Forældrene besøgte deres "grønsag" dagligt, med ekstra kærlig pleje. Nu siges det at han er sovet stille ind. Det var på tide. Forældrene kørte retssag på politiets brutalitet, og "Benjamin-sagen" blev ved Østre Landsret afgjort med en millionerstatning, hans 22-års "fødselsdagsgave". Den blev brugt på ekstra timer med afspændingspædagog og kunst på væggene i hvad jeg vil tillade mig at kalde for et gemt mausoleum.

Jeg synes at betjentene skulle have været dømt til at gøre arbejdet færdigt, ansigt til ansigt med skallen af Benjamin, slukke den sidste nyttesløse gnist.


Hvil i fred, Benjamin Christian Schou

JA, vi husker Benjamin ! - Kunstudstilling på Færgen Kronborg, 1994

UPDATE: Politiken:

Farvel Benjamin - Intet er glemt - Intet er tilgivet!


6 comments:

Anonym sagde ...

Det er jo forfærdeligt, at der opstår en sådan polarisering mellem et oprindeligt venligt politi og venlige mennesker.
Sådan en historie gør mig bange for storbyer.

tosommerfugle sagde ...

Min oplevelse er dog også at politiet i langt de fleste situationer stadig er venlige. Men når der vurderes risiko for uro, dukker der betjente op, der går ud fra at der bliver uro, og at "de andre" er farlige. Vice versa. Uro-politiet skaber, tror jeg, mere uro end de løser.

Hvis uro-politiet ikke havde stået og spejdet efter uro, var der næppe blevet kastet flasker, næppe været andet end en festlig (og larmende) nytårsaften på Rådhuspladsen - hvor der jo dog kan være behov for at være lidt forsigtig med hvor det er sundt at opholde sig. Been there, done that.

Marian sagde ...

"Die Polizei - Dein Freund und Helfer". troede du virkeligt på den, Donald??

Anonym sagde ...

Jeg kunne skrive en bog om hvor uretfærdige de kan være. Dermed ikke sagt at jeg ikke også har oplevet politiet i situationer hvor de var 'ok', men sammenlagt kan jeg personligt ikke generalisere dem som hverken venlige eller retfærdige.

Jo - vi er nok nogen stykker der husker Benjamin! Det kunne have været en af os andre det dér.

tosommerfugle sagde ...

Mit indtryk kommer netop også mest fra alle mulige andre områder end netop håndtering af "besværlige" personer i København - som jeg jo så til gengæld har hørt alt for mange grimme historier om.

Sådan set tror jeg at der er ikke så få som har prøvet noget lignende som Benjamin, dog med den forskel at de ikke fik hjertestop. Altså ingen stor sag, selv om brutaliteten var ganske tilsvarende.

tosommerfugle sagde ...

Information: Hudafskrabninger på øjenlågene

En artikel, der fortæller mere om sagens forløb med bl.a. en række politi-forklaringer i klar modstrid med sandheden.

Logo sommerfugl