Logo sommerfugl

mandag den 1. september 2008

Grib min hånd

Spirit Rising by Gary Tonge

6 comments:

Anonym sagde ...

Hvor er det godt! Hvor finder du dog de smukke malerier? Tak for du deler.

tosommerfugle sagde ...

Ja, jeg prøver jo at gøre noget ud af at finde billeder som jeg synes matcher ind i hvad jeg prøver at gøre her med bloggen, ud over selvfølgelig at de er gode. Rart at se at det lykkedes :-)

De fleste billeder finder jeg via Google-søgning på billeder (fx), og kik på hvad der ellers er på den side som jeg lander på, evt. søgning videre på en "lovende" kunstner. Så jeg har været rigtig mange billeder igennem......

Meget kommer fra DeviantArt, et forum med et stort antal kunstnere, både håbefulde og meget øvede.

Anonym sagde ...

Smukke øjne fanger smukke billeder.

It takes one to catch one, som de siger.

Tak Johnnie!

tosommerfugle sagde ...

Tak selv :-)

Det bliver noget vanemæssigt, et bevidst valg, at søge at være opmærksom på hvor det smukke er. For det er der. Også i mennesker. Især i mennesket, og dets måder at vise det på.

Unknown sagde ...

Vil rigtig gerne vide om hvornår billede Grib min hånd er fra og en beskrivelse af billedet..???

tosommerfugle sagde ...

Hvis du ser på de to links under billedet, kan du se at kunstneren selv kaldte det for "Spirit Rising" da han i 2004 lavede det med programmet PhotoShop CS, og beskriver det med disse ord:

This image depicts the effort of humanity as it reaches out into the universe from their home world.

The figure is standing on a very high peak surrounded by civilisation. It's symbolic of how people might stand as high as possible on their world, looking up into the heavens wishing to journey further.


Jeg kan tilføje at når jeg brugte overskriften "Grib min hånd" er det for at antyde en anden fortolkning, på et mere personligt plan. Pigen ligner en som gerne vil væk fra sin verden, "til et bedre sted", men efter at have klatret så højt op som hun kunne komme, sidder hun fast. Men tilskueren er lige over hende, og nu rækker hun hånden ud. Grib min hånd!

Mon det er hende som siger det, eller er det udtryk for at tilskueren selv tilbyder sin hjælp? Tør række ud, og rumme den pige som ikke følte at hun blev rummet nede på jorden.

Jeg synes at billedet har dybde nok til at det kan tolkes på flere planer, og derved bliver et forsøg på analyse noget der mere giver et billede af reaktioner hos den der ser billedet, snarere end at være udtryk for noget så urealistisk som en entydig og objektiv gengivelse af billedets egentlige betydning.

PS. Når din kommentar ikke blev synlig i første forsøg, er det fordi jeg vil undgå spam og sjældne kommentarer som ikke egner sig.

Logo sommerfugl