Logo sommerfugl

mandag den 8. september 2008

Vinker farvel

Stevie Smith: Not Waving but Drowning:

Nobody heard him, the dead man,
But still he lay moaning:
I was much further out than you thought
And not waving but drowning.

Poor chap, he always loved larking
And now he's dead
It must have been too cold for him
his heart gave way,
They said.

Oh, no no no, it was too cold always
(Still the dead one lay moaning)
I was much too far out all my life
And not waving but drowning.

Not Waving But Drowning by Paul Kondritz



6 comments:

Anonym sagde ...

Vinker man nødvendigvis farvel?

Kan et fravalg ikke også være et tilvalg?

Tirsdagsknus og vink fra een, der føler hun er ved at drukne men langt fra at dø :D

tosommerfugle sagde ...

Jo, det er netop rigtigt at fravalg og tilvalg blot er det samme, set fra hver sin side. Et tilvalg er fravalg af det som bevægelsen bringer én væk fra. Et farvel til noget der var, ikke fordi det ikke var godt; blot et behov for at tage næste skridt. Vinke fra kanten til de 70.000 favne vand. Og flyve.

På med vingerne! (svømmevingerne)

Flyv! (jeg vinker)

Anonym sagde ...

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ville ønske det var min hånd, men jeg ville ikke vinke farvel til livet, måske nærmere stritte lidt med langfingeren.

tosommerfugle sagde ...

Jeg mener at det er den enkeltes eget valg, men hvis der er brug for at sige livet farvel, bør det kunne ske med en venligt vinkende hånd, og ikke en strittende langfinger. I fred med sig selv, og med verden.

Som jeg et par gange før har haft oppe på denne blog, mener jeg (ideelt set) at selvmord ikke bør besluttes eller gennemføres i ensomhed.

Og velkommen til :-)

Anonym sagde ...

Det er så også kun ideelt set. I praksis er det nemt at ende i ensomhed. Det kan være en af grundene til, at det bliver det valg, der ligger lige for.

Det kan blive nemmere at vælge intet liv, end det liv man har.

Tak for velkomsten. :-) (Jeg har fulgt med på sidelinien i et stykke tid).

tosommerfugle sagde ...

Enig, i praksis sker det jo desværre for det meste i ensomhed. Netop en yderlige grund.

Min pointe er at hvis der faktisk er en god grund til et selvmord, må det være muligt at overbevise en anden om det. Den snak er meget værd, hvad løsningen så end måtte blive. En snak der helt naturligt må omfatte andre mulige løsninger.

Logo sommerfugl