Logo sommerfugl

lørdag den 3. september 2011

Ser dig an fra sommerfuglevingen

ButterflyUtopia.com - Butterfly Dance

XIV

Ser dig an fra sommerfuglevingen,
det gør jo kun lidt sommerfuglestøv,
så fint som intet skabt af ingen,
et svar på fjerne stjerneformers løv.

Det hvirvles op som lys i sommervinden,
som glimt af perlemor og is og ild,
så alt hvad der er til i sin forsvinden
forbliver sig selv og aldrig farer vild,

så det som ildfugl, iris, isblåfugl
gør regnbuen til jordens sommerfugl
i jordens egen drømmesynske sfære,

et digt som nældens takvinge kan bære.
Jeg ser, at støvet løfter sig en smule,
de stiger op, planetens sommerfugle.
Fra Sommerfugledalen, af Inger Christensen


ButterflyUtopia.com - Rainbow Skies


6 comments:

Janne Møller sagde ...

Smukt :-) .. Og lige efter:

"Jeg hører godt, du kalder mig for ingen,
men det er mig, der svøbt i kejserkåbe
ser dig an fra sommerfuglevingen."

tosommerfugle sagde ...

Pindehuggeren må lige nævne at det var afslutningen på forrige sonet du kom med :-)

Men ja, Sommerfugledalen er jo et ekstraordinært smukt digterværk. Og som et requiem, en dødsmesse, passer det fremragende på bloggen her!

Janne Møller sagde ...

Jojo, det ved jeg :-) (sonetringen går jo netop ud op at sidste vers i forrige digt skal være første vers i næste). Min første sætning skulle læses: "Det er smukt .. og det kommer lige efter:"

tosommerfugle sagde ...

Du reddede den på målstregen, så ok da :-D

Det er jo forresten interessant at se hvordan sonetkransens meget stramme systematik åbner op for kreativiteten, i stedet for at den blev begrænset af "friheden"...

Janne Møller sagde ...

Nemlig, forresten. Det er faktisk noget der har optaget mig meget i en periode, blandt andet via Inger Christensens digte.

tosommerfugle sagde ...

Friheden som det store ideal bliver til noget ret paradoksalt når langt de fleste får meget bedre fremdrift gemmen at kunne rykke i sine bånd.

Men det er jo rarest at få medindflydelse på hvilke bånd der er....

Logo sommerfugl