Logo sommerfugl

mandag den 16. juni 2014

H.A. Brendekilde: Dødens engle?


Den fynske kunstner Hans Andersen Brendekilde malede i sin socialrealistiske periode flere malerier omkring social nød, med døden som konsekvens. Dette billede fra 1894, som jeg ikke kender titlen på, inviterer til en fortolkning med to forældreløse mindre børn, som har fundet lidt læ ved en gammel trækasse og et skævt plankeværk. Måske en storesøster, som prøvede at tage sig af sin lillebror, under meget kummerlige vilkår.

Heldigvis er der kommet en hjælper, en voksen pige med meget langt hår, og en blomsterkrans i håret. Næsten en eventyragtig skikkelse, en engel, som ser til børnene. Hun kom med en kurv med mad, men den er nu væltet. Der blev ikke brug for den, børnene er døde, og over dem hænger en lidt utydelig skikkelse i luften. En mørk engel, dødens engel. En sørgelig slutning for børnene, måske især fordi det samtidig er en "happy ending". Det var bedre at dø, med det åbenlyse budskab til tilskueren om at sådan skulle det da ikke have været.

Temaet i billedet er meget tæt på et samtidigt maleri fra Brendekilde, det noget mere dystre "En dreng møder døden", hvor situationen også minder om H.C. Andersens berømte eventyr "Den lille pige med svovlstikkerne", der ligeledes foregår i en by, med oversete børn i elendige vilkår. Byens liv i baggrundet viser at det manglende sociale sikkerhedsnet ikke var på grund af manglende ressourcer i samfundet. Urbaniseringen med de voksende storbyer tabte for mange fattige, når der næsten ingen hjælp var at hente, for dem der ikke kunne klare sig selv.

Livet er ikke altid bedre end døden.


3 comments:

Anonym sagde ...

Hej tosommerfugle,
Jeg har valgt at analysere dette billede til eksamen, da jeg synes, at det er et billede, der giver et uhyggeligt godt indblik i tidsperioden. Kan du oplyse, hvor du har billedet fra? Er det udstillet et sted, eller er det privatejet?
Hedder maleriet:"Dødens Engle?"?
Mange gange tak på forhånd :)

Anonym sagde ...

Hej tosommerfugle,
Jeg har valgt at analysere dette billede til eksamen, da jeg synes, at det er et billede, der giver et uhyggeligt godt indblik i tidsperioden. Det er meget spændende at følge udviklingen af fortolkningen. Kan du oplyse, hvor du har billedet fra? Er det udstillet et sted, eller er det privatejet?
Mange gange tak på forhånd :)

tosommerfugle sagde ...

Billedet fandt jeg på en eller anden internet side, med en samling malerier af Brendekilde, jeg husker ikke hvilken, og fik ikke nu noget ud af at lave en "reverse image search" på filen.

Så jeg ved ikke noget sikkert om herkomsten, strengt taget heller ikke kunstneren eller årstallet, men jeg vurderede kilden som plausibel nok, i sammenhænge med at signaturen ligner nok til at det peger på Brendekilde. Titlen kender jeg som nævnt ikke, "dødens engle" som overskrift var altså mere en del af min fortolkning. For mig styrkedes troværdigheden også af de stærke paralleller med det det mere sikkert identificerede maleri i det linkede blog indlæg "En dreng møder døden".

Måske kunne det være aktuelt for dig at lade begge kunstværker være en del af samme analyse? Det kunne vel give lidt mere spillerum til at inddrage noget hvor det kan blive til lidt mange "det ved jeg ikke" ved spørgsmål om proveniens.

Temaet med fattige børns død i elendighed var "oppe i tiden" dengang, og også et som H.A. Brendekilde beskæftige sig med, i den periode hvor han stadig malede krasse socialrealistiske malerier.

Som du kan se er gengivelsen desværre af udpræget dårlig teknisk kvalitet, selv set i forhold til den lille størrelse som jeg har. Jeg husker at jeg søgte rundt for at prøve at finde en bedre udgave, men uden held. Mit gæt er at en eller anden har fisket det fra en auktions-side med oversigt over udbudte Brendekilde malerier, hvor det ikke var noget mål at lave en god gengivelse.

Held og lykke med eksamen!

Logo sommerfugl