Logo sommerfugl

tirsdag den 18. januar 2011

Agnes Obel: Riverside - Smukt selvmord?


Agnes Obel er et forfriskende indslag på den musikalske scene. Med smukke og stilfærdige numre fremhæver minimalistiske arrangementer hendes melodiske stemme, der passer godt til de melankolske tekster på hendes debut-album Philharmonics. Ualmindeligt behageligt, synes jeg.

Agnes Caroline Thaarup Obel

En ting som har vakt lidt opmærksomhed er en "alternativ" musikvideo til Riverside. Musikken er sat sammen med en scene fra Roger Avary's film "The Rules of Attraction", hvor Theresa Wayman fra Warpaint går i bad med et barberblad, og hendes ansigt afspejler smerten mens hun skærer sig. En minimalistisk måde at vise selvmord på, helt uden blod og gru. Scenen viser også pigens skærende ensomhed og smerte.

Preparing for bath suicide in The Rules of Attraction

Hvad der kan undre mig er at det omtales som et "smukt selvmord". Ingen tvivl om at scenen og musikken er smuk, men det synes jeg da netop illustrerer hvordan selvmordet er en hjerteskærende dårlig udvej; netop ikke noget smukt. Dette fremhæves fint gennem kontrasten.

Efter min mening er det helt ved siden af at se den alternative video som "reklame" for selvmord, og ville have den undertrykt. Tavshed er netop hvad der skal undgås omkring problemer som kan føre til selvmord. Videoen opfordrer ikke til selvmord, tværtimod til at undgå at se døden som udvej. Mener jeg.

Theresa Wayman suicide in The Rules of Attraction

Down by the river by the boats
Where everybody goes to be alone
Where you wont see any rising sun
Down to the river we will run

When by the water we drink to the dregs
Look at the stones on the river bed
I can tell from your eyes
You've never been by the riverside

Down by the water the riverbed
Somebody calls you somebody says
swim with the current and float away
Down by the river everyday
Oh, my God, I see
How everything is torn, in the river deep
And I don't know why I go the way
Down by the riverside
When that old river runs pass your eyes
To wash off the dirt on the riverside
Go to the water so very near
The river will be your eyes and ears

I walk to the borders on my own
To fall in the water just like a stone
Chilled to the marrow in them bones
Why do I go here all alone
Oh, my God, I see
How everything is torn, in the river deep
And I don't know why I go the way
Down by the riverside
Oh, my God, I see
How everything is torn in the river deep
And I don't know why I go the way
Down by the riverside

Tekst og melodi af Agnes Obel

Agnes Obel


4 comments:

Anonym sagde ...

Ikke for at ødelægge din forestilling om Agnes Obels musikvideo riverside - men det er altså ikke den officielle du har fingre i.

Den officielle er denne:
http://www.youtube.com/watch?v=vjncyiuwwXQ&feature=related

tosommerfugle sagde ...

Musikvideoen til Riverside, som jeg har i toppen af blog indlægget, er helt præcist den samme som du linker til. Så vi er altså helt enige om hvad den officielle er. :-)

Derudover peger jeg på den alternative musikvideo, hvor Riverside bliver koblet sammen med en selvmordsscene fra en film. Da jeg ofte har emner omkring selvmord som tema på denne blog, var det reaktionerne på den uofficielle video, som inspirerede mig til at blogge. Så selvfølgelig har jeg også henvisning til denne.

Jeg håber ikke at jeg hermed ødelægger din forestilling om du har godt styr på tingene ;-D

Anonym sagde ...

Hvad handler sangen om?

tosommerfugle sagde ...

Skal den handle om noget?

Agnes Obel siger jo selv at hun ikke er et ord-menneske, men har fokus på melodierne. På en måde kan hendes specielle og iørefaldende stemme siges at være hovedinstrumentet i den melodi som hun fremfører. Hendes harmonier handler måske om oplevelsen.

Men ordene er jo ikke uden mening. Som i et digt kan den enkelte lave sin egen tolkning, ud fra de følelser og associationer som vækkes.

Jeg vil sammenligne det med et impressionistisk maleri, som ikke indbyder til samme slags analyse som fx et symbolistisk. En fortolking af Riverside kan altså ikke gennemføres ud fra en forventning om en handling, ej heller at den skal fortælle en historie med et klart budskab eller morale.

Riverside handler om hvad melodien betyder for dig selv :-)

En mulig oversættelse af harmoniernes billede kunne være at se det som en slags meditation, en måde at finde en rolig og afklaret verden. Gemme sig i tryghed. Befri sig fra den hektiske dagligdags forventninger om at livet skal handle om noget.

When that old river runs pass your eyes
To wash off the dirt on the riverside
Go to the water so very near
The river will be your eyes and ears


Floden risler rensende afsted, og skyller livets larm med sig væk. Livet bliver enkelt og roligt.

Agnes Obel siger selv:
»Naturen er jo lige så organisk som musikken. Jeg vil gerne have, at det hænger tematisk sammen, og da jeg sad med »Riverside«, synes jeg, jeg kunne høre vandet, og derfor kom teksten til at indeholde det. Natur er en meget passende analogi,«

Logo sommerfugl