Logo sommerfugl

torsdag den 1. marts 2012

Spelt-segmentet vil indføre aktiv dødshjælp

Spelt-segmentet (logo)

Spelt-segmentet - Ahmed: Nu må debatten om aktiv dødshjælp da blusse op igen! Det virker ikke rimeligt at lade så dårligt fungerende mennesker leve videre. Det er en unødig belastning for både dem selv og deres omgivelser.

Ahmed: Samfundet burde kunne gøre en ende på deres lidelser. -- Vita: Tænker du på meget kræftsyge? Eller hjerneskadede? -- Ahmed: Hjerneskadede? Ja, det kunne man godt sige.

Ahmed: Jeg tænkte specifikt på deltagerne i Paradise Hotel.


Ud over den institutionaliserede mobning af deltagerne i Paradise Hotel, der ifølge forlydender virkelig anstrenger sig for at leve op til fordommene, rammer Spelt-segmentet med satiren i denne karikatur stribe midt ned i misforståelser om hvad aktiv dødshjælp er for noget. Spørgsmålet om rimeligheden i at aflive meget dårligt fungerende mennesker, af hensyn til både dem selv og omgivelserne har nemlig intet med aktiv dødshjælp at gøre.

Selv om jeg ikke har set bare en stump af Paradise Hotel, tror jeg ikke på at deltagerne er så fortvivlede over deres lidelser, at de har et stort ønske om en hjælpende hånd til at udfri dem fra deres skrækkelige skæbne. Det kunne til nød kaldes for eutanasi, hvis det blev gennemført på en pæn måde, altså en blid aflivning. Aktiv dødshjælp kan ikke være noget som omgivelserne ser som et behov, men kun en hjælp i overensstemmelse med menneskets egne ønsker.

Tilsyneladende kan mange godt lide at se TV med mennesker, som frivilligt stiller op til at dumme sig. Det kan jeg ikke. Så jeg har fuld forståelse for tanken om at få gjort en ende på det. Aflivning ville dog være lige groft nok, trods alt.


2 comments:

Charlotte sagde ...

Spelt-segmentet!!! :-) Meget præcis betegnelse. Kender nogen stykker. De vil være enige med de to speltapostle her... især efter spisesedler med udsagnet: "Amalie er tilbage på hotellet" :-)

tosommerfugle sagde ...

Spelt-flokken er jo så også et emne som Bitterfissen Bethany opnår sin bitre nydelse ved at slå ned på, med sit noget skridtfikserede ordvalg.... Hun har forresten også engang kylet en flaske Fernet Branca efter mig, men det tog jeg nu ganske roligt, uden at føle mig truffet.

Jeg kan såmænd godt selv finde på at spise speltbrød, men bliver meget hurtigt træt af nogen, som i deres ihærdige gloriepudsning føler sig berettigede til at nedgøre andre, som ikke deler deres indstilling og prioriteter i livet.

Altså gider jeg heller ikke at hidse mig op over niveauet i Paradise Hotel, og andre shows hvor fjernbetjeningen fungerer som et ganske afslørende "demokratisk" redskab :-)

Logo sommerfugl