Logo sommerfugl

torsdag den 23. februar 2012

Tove Ditlevsen: Så tag mit Hjerte

Så tag mit hjerte


Så tag mit hjerte

Så tag mit hjerte i dine hænder,
men tag det varsomt og tag det blidt,
det røde hjerte - nu er det dit.

Det slår så roligt, det slår så dæmpet,
for det har elsket og det har lidt,
nu er det stille - nu er det dit.

Og det kan såres, og det kan segne,
og det kan glemme og glemme tit,
men glemmer aldrig - at det er dit.

Det var saa stærkt og saa stolt, mit hjerte,
det sov og drømte i lyst og leg,
nu kan det knuses - men kun af dig.

Tekst: Tove Ditlevsen (1942)
(Fra digtsamlingen Lille verden)





7 comments:

Janne Møller sagde ...

:-). Tak.

tosommerfugle sagde ...

Skuddag er jo dagen hvor kvinder ifølge den gamle tradition må fri til deres udkårne, så både digt og billede passer på en eller anden måde sammen med at vi nu har den 24. februar 2012, et skudår.

Politiken:
> Derfor må kvinder (kun) fri i dag
Dansk Historisk Fællesråd:
> Hvorfor må pigerne fri på Skuddag?

Det er da godt nok lidt lidt at det kun skulle være en enkelt dag hver fjerde år, som gav kvinder "lov" til at tage initiativ her. Også selv om det kunne være en måde at score 12 par silke-handsker/strømper - eller måske en mand!

Men jo, det er et smukt digt og sang :-)

Janne Møller sagde ...

Bare tanken er absurd - den fortæller mest hvor bange magtens mænd og mænd i almindelighed har været for at miste .. ja, magten, synes jeg. Det gælder om at holde kvinderne nede, ellers ved man aldrig hvad der kan ske. Haha.

Som kvinde kan jeg dog kun anbefale at man bryder med traditionerne i alle de tilfælde hvor det fungerer som et bur. Hvad skal man også med silkestrømper når man har taget bukserne på?

;-)

tosommerfugle sagde ...

Kvindeundertrykkelse og mandemagt tror jeg egentlig ikke var tankegangen i gamle dage. Jeg ser mere baggrunden i en meget klar forestilling om at mænd og kvinder havde forskellige roller, og at de ikke skulle "blande sig" i hinandens domæne.

Kvindens rolle var baseret på nødvendigheden af at føde børn, og med stor dødelighed både i barselsseng og blandt spædbørn var det en livsdefinerende rolle. Mandens opgaver prægedes så af skulle bruge sine fysiske kræfter udenfor hjemmet, og dermed en større grad af initiativ.

Men jeg er helt enig i at tanken om at kvinder ikke måtte fri, er helt absurd nu om dage. Udviklingen indenfor sundhed og teknologi har lavet helt om på basis for den gamle rollefordeling.

Desværre har religionerne udvist stor tilbøjelighed til at gøre meget gammeldags regler til "hellige" dogmer, og have disse til et mål i sig selv - ikke mindst netop som undertrykkelse af kvinder. Altså fastholde kunstige kønsroller og forestillinger om kvinders evner.

Som mand er kan jeg helt tilslutte mig din anbefaling om at bryde med de traditioner, som sætter mennesker i bur.

Bukser passer fint til kvinder :-)

Charlotte sagde ...

Følg dit hjerte og problemer og besværligheder og knust hjerte..... kommer væltende ind over dig.
Følg ikke dit hjerte og kedsomhed og tomhed og meningsløshed vil overvinde dig.

"Kun med hjertet kan man rigtigt se. Det væsentlige er usynligt for øjet." (Du ved hvor citatet er fra, er jeg sikker på :-) )

tosommerfugle sagde ...

Oh, What's love got to do, got to do with it
What's love but a second hand emotion
What's love got to do, got to do with it
Who needs a heart when a heart can be broken


Når jeg hørte dette gamle hit med Tina Turner, var jeg tilbøjelig til at vende omkvædet på hovedet:

Who needs a heart if a heart couldn't be broken

For det er vel hvad hjerter skal bruges til :-)

- Menneskene på din planet dyrker fem tusinde roser i den samme have, sagde den lille prins ... og i den finder de ikke hvad de søger ...
- Nej, det gør de ikke, svarede jeg ...
- Og dog kunne det, de søger, findes i en eneste rose eller en smule vand ...
- Ja netop, svarede jeg.
Og den lille prins tilføjede:
- Mine øjne er blinde. Det gælder om at søge med hjertet.

Anonym sagde ...

Tusind tak det er bare super godt :-)

Logo sommerfugl