Logo sommerfugl

onsdag den 7. september 2011

Ny bog: Hvorfor må vi ikke tale om døden?

Med titlen "Hvorfor må vi ikke tale om døden?" stiller en ny bog af Kristian Ditlev Jensen og Jørgen Lange Thomsen et meget relevant og retorisk spørgsmål. Gennem samtaler og essays gør den netop døden til noget der kan tales, skrives og læses om.

Jeg er jo selvfølgelig meget enig, i kraft af at netop det at tale om døden, og behovene derfor, er et hovedtema på denne blog. Døden skal vi jo alle møde flere gange i løbet af livet, før det bliver vores egen tur. Det er på sin vis både sjovt og trist at se nogen der mener at det er sygt at se døden som et interessant tema. Nogen der er alt for bange for døden, bare at tale om den. Virkelighedsflugt. Det nytter ikke at vente til elvte eller tolvte time.

Hvorfor må vi ikke tale om døden? - Retsmedicineren og forfatteren taler ud - Kristian Ditlev Jensen & Jørgen Lange Thomsen

Der er ikke noget, der kan stoppe en hyggelig middagssamtale som snak om Døden. Døden er stadig tabu, men flere og flere tager stilling til, hvad der skal ske med dem, når de dør. De skriver allerede som unge testamente, og snakker med familien om det. For vi ved jo, det sker, men ikke hvornår. Forfatteren Kristian Ditlev Jensen har haft døden ind på kroppen tidligt i sit liv, flere gange, og retsmediciner Jørgen Lange Thomsen beskæftiger sig daglig med døde mennesker. I denne tabu-nedbrydende bog samtaler de to om alle Dødens aspekter. Mord, selvmord, ulykker og naturlig død, og i mellemliggende essays skriver de begge om, hvordan de selv har oplevet døden, bl.a. da deres respektive mødre døde. Det er er kommet en meget, meget klog og hjertegribende bog ud af.

Isaac Asimov
Forfatteren Isaac Asimov har udtrykt det præcist i følgende citat:
Life is pleasant. Death is peaceful.
It's the transition that's troublesome.

Livet er behageligt. Døden er fredfyldt.
Det er overgangen, der er bekymrende.
Døden som sådan er netop ikke noget frygteligt, men der en risiko for at måden at dø på bliver det. Derfor er der brug for at forholde sig hvordan døden kan komme til at foregå, både for sig selv og for nærtstående. Det er jo helt sikkert at det ikke er spildte tanker.

Det er vigtigt at være velforberedt, og i yderste konsekvens have forholdt sig til tanken om måske at fremskynde døden. Det bliver et behov engang imellem.

Bogen er forresten senere anmeldt i Kristeligt Dagblad:


3 comments:

Deppe sagde ...

Kære Johnnie,

Jeg har brug for at fortælle dig noget der er vigtigt for mig at få sagt til dig.

I et halvt år har jeg været ude og holde et foredrag der hedder "Kan blogging redde liv", og hver eneste gang referer jeg til din blog, fordi den har gjort en kæmpe forskel for mig og mit liv. Du er med til at redde verden, fordi du har denne ufattelig vigtige blog. Og jeg tillader mig at nævne den på mine foredrag . Jeg vil gerne invitere dig med til foredraget (som æresgæst) en dag hvis du har lyst. Jeg holder det i aften på jagtvej 111C i København kl 18.30. http://billetto.dk/da/events/kanbloggingreddelivs

Af hjertet tak fordi du gør det du gør! Du er en stor inspiration, og din blog er alt andet end ligemeget,

De bedste hilsner

Anne Deppe
(www.modalleodds.blogspot.com)

Deppe sagde ...

ps, du må gerne fjerne mit link, jeg er ikke ude på at gøre reklame, jeg vil blot sende dig en åben invitation.

Kærlig hilsen

Anne

tosommerfugle sagde ...

At gøre en forskel er jo dejligt at kunne. Mange tak for meldingen, Anne Deppe. Jeg prøver et kik på din blog, den ser god ud :-)

For mig er der ingen grænser for hvad der kan tales om, og jeg bruger jo så bloggen her til at give verden et par små skub fra min vinkel.

Hvis jeg kan slippe ind til dit foredrag uden billet, så vil jeg da meget gerne lytte med. Jeg har god tid, og kan godt i aften - giv en melding hvis det passer sammen.

Mange hilsner, Johnnie


(PS. Jeg har såmænd ikke det mindste imod links, så længe de hører naturligt sammen med kommentaren - og det gør de jo i høj grad her :-)

Logo sommerfugl