Logo sommerfugl

onsdag den 17. oktober 2012

Lær mig, o Skov! at visne glad



Lær mig, o skov, at visne glad,
Som sent i høst dit gule blad.
Et bedre forår kommer,
Hvor grønt mit træ skal herligt stå
Og sine dybe rødder slå
I evighedens sommer.

Sakitha Art, Lær mig o skov at visne glad

Lær mig, o lille trækfugl, du!
At svinge mig med frejdig hu
Til ubekendte strande!
Når alt er vinter her og is,
Da skal et evigt Paradis
Mig hisset åbent stande.

Lær mig, du lette sommerfugl!
At sønderbryde tunge skjul,
Som nu min frihed tvinger.
En orm jeg kryber end på jord,
Snart flyver højt med lette flor,
De gyldne purpurvinger.

Autumn butterfly

Du, som fra skyen smiler hist,
Min mester, lærer, Jesus Krist!
Lær mig at tvinge sorgen.
Sving for mig håbets grønne flag!
Langfredag var en bitter dag,
Men skøn var påskemorgen.

Nu sætter mig ved gravens læ
Endnu det lille kors af Træ
Til kærligt venskabs minde;
At mine børn, ifald de kom
Og fandt den gamle hytte tom,
Dog kan mit gravsted finde.

Tekst: Adam Oehlenschläger
Eremitten, Digtninger II, 1813
Melodi Christian Bull, 1851

Adam Gottlob Oehlenschläger statue, Søndermarken / Frederiksberg Have
"Eremitten" handler om en præst i Schwaben, der har mistet sit embede, fordi det blev bekendt, at han engang i sin ungdom havde optrådt som skuespiller. Hustruen døde af sorg, deres datter kom i pleje, mens hans selv trak sig tilbage til et liv som eneboer i Harzen. Hans datter ville senere besøge ham som nygift sammen med sin mand, men kom for sent. Hun mødte hans fattige ligtog, der sang denne sang, der måtte være digtet af eremitten selv. Træk fra den fromme og religiøse eneboer, tilsat naturindtryk, har Oehlenschläger kunnet genfinde hos sig selv, en påvirkning af hans gamle lærer, salmedigteren Edvard Storm. Salmen var i mange år en meget benyttet gravsalme. Den oprindelige tekst gennemgik mindre ændringer, måske ved Oehlenschläger selv, og sidste vers er udeladt.


0 comments:

Logo sommerfugl