Logo sommerfugl

torsdag den 25. oktober 2012

Vildandens sang

Johan Thomas Lundbye: Den dræbte vildand

Vildandens sang

Til nordlige lande vi vildænder kommer,
og bygger om våren vort hjem for en sommer.
En rede er så lun af vor kærligheds dun.
En rede er så lun af vor kærligheds dun.

Og jeg er en vildand, der byggede rede,
et forår, en aften, før solen var nede.
En rede så lun af vor kærligheds dun.
En rede så lun af vor kærligheds dun.

Om sommeren fik vi de dejligste unger,
der pipped' af glæde med hjerte og lunger.
En rede så fuld af det dejligste kuld.
En rede så fuld af det dejligste kuld.

Vi svømmed' en aften, hvor sivene skjuler,
da lød der et skud, og så peb det med kugler.
En verden i fred - måtte flygte afsted.
En verden i fred - måtte flygte afsted.

Min mage blev ramt, og så rødmede sivet.
Jeg råbte til ungerne: Flyv nu for livet.
En rede så fuld at det dejligste kuld.
En rede så fuld at det dejligste kuld.

De fløj, som af fuldvoksne vildænder båret.
Jeg fulgte dem ikke, min vinge var såret.
En rede så fuld af det dejligste kuld.
En rede så fuld af det dejligste kuld.

Min vinge er svag, men min vilje til livet,
skal endnu engang bygge rede i sivet.
En rede så fuld af det dejligste kuld.
En rede så fuld af det dejligste kuld.

Vildand - Gråand (Anas platyrhynchos)

Gendigtet dansk tekst fra 1952 af revyforfatteren og skuespilleren Knud Pheiffer, til en gammel melodi, der er arrangeret af den svenske komponist Leon Landgren.




0 comments:

Logo sommerfugl