Logo sommerfugl

onsdag den 20. april 2011

Personpåkørsel - Det bedste for mig selv - Annika Aakjær

Farverig må siges at være et rammende ord, når det gælder sangerinden Annika Aakjær. Pangfarverne kan jo, helt bogstaveligt, ses på lang afstand. Men det stikker også dybere, med varierende udtryk og stærke tekster. Hun er helt sig selv, en spændende person.

Annika Aakjær bider papegøje

En af sangene på hendes sidste cd, Missionær, handler om selvmord. Inspireret af en ufølsom medpassager efter en "personpåkørsel", selvmord eller selvmordsforsøg foran et S-tog, skrev hun en sang set fra "hovedpersonens" side. En der synes at han gjorde "det bedste for sig selv", endelig kom til at betyde noget for andre - der blev berørt af forsinkelsen. En bevidst grotesk sang.

Annika Aakjær med pibekrave

Det bedste for mig selv

Togene er forsinkede - igen
og mange kommer nok senere hjem
Der var ingen der kunne forudse
det kom også fuldstændig bag på DSB
at jeg sprang fra livet
tog alting for givet
og uden at sige farvel
gjorde jeg det bedste for mig selv

Til manges irritation
er der nu lukket for en stund her på min station
for der er en del der skal tørres op
der hvor jeg efterlod min krop

Der hvor jeg sprang fra livet
tog alting for givet
og uden at sige farvel
gjorde jeg det bedste for mig selv

Tænk at jeg på sådan en helt almindelig dag
kan være skyld i så mange menneskers ubehag
og tænk at så mange blev berørt
allerede inden det næste tog var kørt

Der hvor jeg sprang fra livet
og tog alting for givet
og uden at sige farvel
gjorde jeg det bedste for mig selv

det bedste for mig selv
det bedste for mig selv
det bedste for mig selv



Annika Aakjær ligger i sneen

Hun blev interviewet til Information, Kristendom eller kedelig sex, hvor hun blandt andet fortæller om denne personpåkørsel, og hvordan det er vigtigt for hende at skrive sange, som rører folk.

Et eksempel er nummeret »Det bedste for mig selv«, som Annika Aakjær skrev efter en oplevelse, hun havde i et tog, da der skete en personpåkørsel, som forsinkede trafikken. Inde i toget, hvor Annika Aakjær sad, brokkede en pige sig højlydt i mobilen over, at hun nu kom senere hjem. Sangen endte med at skildre den kynisme, der hersker i storbyen.

»Jeg tænkte: ‘Hold da op, en personpåkørsel, det er da ubehageligt’. Det er bare som om, at fordi man bor i København, må man godt være træt af, at andre forsinker ens travle hverdag,« forklarer Annika Aakjær, som selv er vokset op i en lille flække i Nordjylland.

Sangen handler samtidig om, at den dreng, som springer ud foran toget, er glad for, at togene står stille for hans skyld.

»Det er ret sjovt, ikke? Jeg har forestillet mig, at han har følt, at han aldrig har betydet noget i nogen menneskers liv. Derfor skal han tage revanche lige den dag og fylde noget i mit liv, selv om jeg er en fremmed for ham. Jeg synes, sangen er så grotesk sjov, fordi den er så ekstrem, og fordi den faktisk er virkelighed,« griner Annika Aakjær, som er overrasket over, at det er den morale, hun nåede frem til.

Netop personpåkørslen, som bliver reduceret til en togforsinkelse, er et godt eksempel på Aakjærs groteske og sjove skildringer af virkeligheden. Hun har ikke lyst til at fortælle meget om resten af albummets budskaber, da hun ønsker, at lytterne selv skal finde frem til dem. Annika Aakjær håber dog, at man vil føle håb og livslyst ved at høre det nye album, selv om sangene handler om det modsatte.

OHAY by Kill-the-ripper

Rent praktisk kan det siges at sangteksten bygger på en ganske urealistisk præmis om at en menneskekrop bliver splattet ud i en blodig masse, ved at blive kørt ned af et S-tog. Altså at det er en meget hurtig død. I virkelighedens verden er tingene krasse på en helt anden måde. Selvfølgelig er det ret livsfarligt at blive ramt af et S-tog i fart, og meget afhænger af hvordan der rammes, men et sandsynligt resultat af at "gå i vejen" for et S-tog er svære indre skader.

Døden indtræffer ikke umiddelbart, men snarere efter nogle minutter med indre blødninger, og antagelig store smerter. Det kan også tænkes at lægerne når at afbryde dødsprocessen, men derfor er det ikke sikkert at de kan få kroppen til at være velfungerende igen.

Af hensyn til de efterladtes allerede hårdt ramte sind, får de ofte lov til at tro at "han døde på stedet" betyder at det gik meget hurtigt. Der er jo heller ikke grund til at pensle i om der er tegn på at der gik flere minutter med heftige smerter. Måske at kroppen var smadret nok til at smerterne ikke kunne skriges ud, men med rige muligheder for at dødsprocessen var præget af tanken om at have fortrudt selvmordet. Men ingen spurgte, heller ikke her.

Sikke en måde at dø på. Men så farverig var Annika Aakjær alligevel ikke i sin tekst.

Annika Aakjær brænder Barbie-dukker
Også som voksen leger Annika Aakjær med Barbie dukker.



4 comments:

Tanja sagde ...

Måske tager jeg det for personligt, men hun gør mig sgu lidt vred med sin tekst. For mig lyder det mest af alt som om hun gør grin med personen der begår selvmord. Det er i hvert fald tydeligt at hun ikke selv har prøvet, hvordan det er at leve med selvmordstanker og lysten til bare at forsvinde fra det hele.

tosommerfugle sagde ...

Det krasse og provokerende har Annika Aakjær jo også dyrket i andre sange, og hvor hendes ekstreme vinkler kan gøre folk vrede. Det ses også omkring sangen Tyk, hvor hendes forsvarstale er ganske illustrativ for hvordan hun hun vil fortælle noget gennem at provokere.

Min udlægning er nok at hun vil sætte skarp fokus på nogle tankemønstre eller fordomme ved at vise dem i en ekstrem og grotesk udgave - altså hvor hun ikke er ude på at sige "sådan her er det".

Og jeg er da helt enig med dig i at "Det bedste for mig selv" er meget langt fra en virkelighed med selvmordstanker, og ønsket om at få det til at holde op.

Som Michael Strunge udtrykte det:
Nej, jeg vil ikke dø.
Jeg vil bare være ufødt.

Unknown sagde ...

min mening med at skrive "det bedste for mig selv" er ikke at gøre "nar" af selvmord, eller at beskrive hvordan en personpåkørsel foregår på realistisk vis, jeg reagerer på hende pigen som kun ser det at et menneske har begået selvmord som noget der er i vejen for hende og hendes videre færd... en form for storby kynisme hvor vi er ligeglade med andre og så grotesk en ting ikke kan røre os! i har begge helt galt fat i det....

tosommerfugle sagde ...

Den kyniske ligegladhed med andre mennesker var nu netop det jeg mest tænkte på med at sætte fokus på fordomme, altså hos den der kun kærer sig om hvordan det berører egne små cirkler. Men jeg kan da godt se at det kunne have været tydeligere.

Og mange tak for forklaringen :-)

Når jeg i blog indlægget "greb chancen" for at sætte et perspektiv i forhold til den realistiske side af en personpåkørsel, hænger det sammen med at jeg på denne blog behandler emnet selvmord fra mange vinkler, deriblandt hvordan "populære" selvmordsmetoder typisk ikke er så "nemme" som mange går og tror.

Jeg havde altså en "bagtanke" om at benytte lejligheden til at påpege at det er en meget dårlig ide med selvmord foran et S-tog, og hvor jeg ikke kærer mig om den kyniske irritation og ubehag hos dem som blev "berørt" af en lille forstyrrelse....

Logo sommerfugl