Billedhuggeren Elna Borch fik i 1912 sit gennembrud med marmor-skulpturen "Døden og den unge pige", der er hendes fortolkning af en klassisk figur fra symbolismens figurkreds, hvor den ofte kaldes for "døden og jomfruen".
Den kraftfulde statue er udstillet på Ny Carlsberg Glyptotek i København, og afbilder døden som en hård og dominerende knokkelmand, der med sin le har indfanget den unge nøgne pige. Den "uskyldige jomfru", formet af det fineste hvide marmor.
Samtidig vises pigen som en velproportioneret afslappet, nærmest sensuel skikkelse, der læner sig op ad den stærke mandekrop. Hendes højre hånd hviler på leen, og med venstre hånd styrer hun hans muskuløse arm. Scenen er et paradoks i forhold hans rolle som "manden med leen".
Ud over dette redskabs klare symbolik ligner hun mere en som er ved at blive "taget" på en helt anden måde, og ved nærmere analyse ikke har det mindste imod det. Hendes liv som jomfru er slut.
Hvem forfører hvem?
0 comments:
Send en kommentar