Logo sommerfugl

onsdag den 9. februar 2011

Selvmord ved spring fra Storebæltsbroen, eller anden høj bro

Jeg fik en email med følgende spørgsmål:

Vil man dø på stedet, hvis man sprang ud fra Storebæltsbroen? Der er 254 m ned.
Måske også andre tænker den tanke, så jeg besluttede mig for at give mit bud på en besvarelse her på bloggen. Det kan vel have en vis akademisk interesse med en analyse af de praktiske detaljer ved denne selvmordsmetode. Selvmord er nemlig ikke så nemt som mange går og tror.

Storebæltsbroen, en pylon set nedefra

Rent praktisk har en stor bro som Storebæltsbroen megen overvågning og afskærmning. Det kan blive svært at snige sig op på toppen af en pylon, uden at blive stoppet. Hvis det skulle lykkedes, kan der ikke herske tvivl om at et hovedspring med en faldhøjde på 254 meter er særdeles livsfarligt, og du ville sandsynligvis dø efter faldet.

Jeg har dog en mistanke om at du egentlig vil vide om om du ville dø lynhurtigt, uden at få tid til at tænke tanker som "Av for satan... Skidt idé". Og det tror jeg ikke du kan regne med. Der ville snarere gå nogle minutter før du døde af alvorlige indre blødninger, og jeg tror at du kunne være ved bevidsthed noget af tiden.

Det afhænger noget af hvordan du lander, og dette er ret svært at styre, med mindre da du har øvelse i frit fald. Da pylonerne er bredere forneden, må du regne med et par store skrub undervejs. Av. Hvad der rammer vandet først vil være lidt tilfældigt. Hvis du lander på en gunstig måde, og hurtigt bliver fisket op, er der endda en vis chance for at overleve efter et godt stykke tid på hospitalet, men ikke nødvendigvis med førlighed til et nyt selvmordsforsøg.

Storebæltsbroen, udsigt fra en pylon

Landingen på overfladen af Storebælt bliver meget hård, med store indre skader. Mange af de indre organer bliver sprængt, og jeg vil gætte på en del brud på rygsøjle og andre knogler. Blodet siver ud af de smadrede organer, og det tager det nemt nogle minutter at dø af. Jeg ved ikke hvordan det føles, men vil gå ud fra at det ville være voldsomt smertefuldt. Måske når du at drukne undervejs, måske ikke.

Hvordan det går med hjernen er usikkert. Med lidt held bliver du slået bevidstløs ved styrtet, men det skal du ikke regne med. Du skal heller ikke regne med at have fysiske kræfter til at skrige dine smerter ud.

Medierne ville sikkert fortælle at du blev dræbt ved sammenstødet med vandoverfladen, "på stedet". De kan jo ikke vide hvordan oplevelsen var.

Ovenstående er, i sagens natur, lidt spekulativt. Det kan tænkes at gå hurtigere, men du kan ikke regne med det. Som selvmordsmetode kan det altså ikke anbefales at hoppe ud fra en høj bro.

Storebæltsbroen, et stykke af Østbroen

Forresten har jeg set noget med at overlevende efter spring fra høje broer bagefter fortalte at de fortrød lige da de havde sprunget. Ups.


2 comments:

Morfar sagde ...

Hvad sker der hvis man kun springer ud fra kørebanen på storebæltsbroen
eller fre ny Lillebæltsbroen

tosommerfugle sagde ...

Skaderne bliver nok lidt mindre, må mit gæt lyde. Det vil sige at chancen for at tabe bevidstheden hurtigt må være mindre, men jo stadig meget alvorlige skader, med dertil hørende lejlighed til svære smerter. Jeg har ikke noget kvalificeret gæt på hvor store odds egentlig er for at tabe bevidstheden hurtigt, men jeg ville ikke regne med det.

Skidt plan!

Logo sommerfugl