Logo sommerfugl

torsdag den 25. november 2010

Når trafikdrab er med vilje, hensynsløse selvmord

Den nyudnævnte professor Jytte Banner fra Retsmedicinsk Intsitut, Aarhus Universitet har regnet på selvmord og trafikulykker. Hun kommer frem til at knap 1% af selvmordene foregår på de danske landeveje. Det vil sige at det sker hver anden måned. Mindst. Det kan jo være svært at vide om et trafikdrab var med vilje, eller "bare" var uforsigtighed.

Bil knust mod modkørende lastbil

Det er jo heller ikke ligefrem sjældent med små korte avisnotitser i stil med:
Af ukendte årsager kom en ung mand over i den modsatte vejbane tirsdag morgen. Han ramte frontalt ind i en modkørende lastbil og blev dræbt på stedet.
Hvis der er tydelige tegn på selvmord, som et afskedsbrev eller vinken til lastvognens chauffør, er sagen jo klar. Kendskab til depressioner eller tidligere forsøg på selvmord giver også anledning til at formode at det var et "planlagt uheld".

Men ellers er der meget stor chance for at sagen lukkes som "trafikulykke", også selv om der var fint udsyn og føre. En medvirkende årsag til at være tilbageholdende med at formode selvmord er at de efterladte ofte vil have det meget skidt med ikke at kunne "nøjes" med at sørge over en "hændelig ulykke", og protestere kraftigt uden helt entydige beviser.

Det hører også med i situationen at "kun" omkring halvdelen af selvmordene kan kobles sammen med diagnoser som depression. Der kan være mange andre grunde til selvmord, som udsigten til en langsom død af en alvorlig sygdom. Så kan en hurtig død blive en noget mere tiltrækkende tanke, men tabuet mod selvmord medfører at hensynet til de efterladte netop sker ud fra at give dem mulighed for at blive i troen på at den døde ikke selv ville det.

Som selvmordsmetode synes jeg dog at det er en ualmindeligt hensynsløs og dårlig udvej. Den kan udløse stor skade på den "udvalgte" lastbil, og selv om chaufføren normalt overlever uden store kvæstelser af kroppen, kan det psykisk være en meget tung belastning, der kan belaste i meget langt tid fremover.

Forresten er der stor risiko for ikke at blive "dræbt på stedet", men først dø efter nogle timers pinsler. Eller ligge som en grønsag. Moderne biler gør meget for at afskærme føreren, og lægerne kan "desværre" lidt for ofte få gang i et stoppet hjerte igen.

Hvis du vil dø, så find en ordentlig måde i stedet.

Terningerne er kastet?


2 comments:

Marian sagde ...

Helt enig i, at det er en ret så hensynsløs måde at ekspedere sig selv ud af verdenen på.

Lidt off topic, men alligevel (og kan ikke siges tit nok): "Depression", eller anden eksistentiel lidelse, på linie med selvmord, er ikke en grund, men et "symptom", en reaktion og et tegn, på noget helt tredje. Der findes noget, der hedder ACE Study (ACE = Adverse Childhood Experiences; traumatiske barndomsoplevelser). Meget interessante resultater, oversigt her: http://www.youtube.com/watch?v=gbiq2-ukfhM. Vold avler vold. også den, man så retter mod sig selv.

tosommerfugle sagde ...

Ja, alle diagnoser som baserer sig på bedømmelse af patientens psykologiske reaktioner vil pr. definition afspejle reaktioner på noget dybere - hvad enten det er traumer, genetik, sygdom, eller hvordan tilbagekobling fra det psykiske også kan påvirke hjernens biologi.

Spørgsmålet bliver jo så hvor det er muligt at få hjælp til at patienten kan få styrket sine egne ressourcer til at komme videre - være sin egen "ekspert"....

Logo sommerfugl