Logo sommerfugl

torsdag den 4. februar 2010

Rygestop, i aller sidste øjeblik

Rygestop, i aller sidste øjeblik. En døende gammel mand med 'Rygning forbudt' skilt

Jeg fandt et illustrativt billede, uden historie. Men det kan jo siges at fortælle sin egen historie, dødsens alvorlig og alligevel også sjov. En gammel mand ligger for døden. Lungekræft? Rygerlunger? Han ryger ikke længere, men har i stedet slanger i mund og næse. Stemmen er dermed også røget (!), så han kommunikerer skriftligt, med kuglepen, og papirblokke ved begge sider. Og et skilt. Rygning forbudt. Men det er jo nok lige sent nok med rygestop. Helbredet er allerede røget.

Dagens Politiken har en illustrativ artikel, som en del af den kampagne der er mod rygning i Danmark:
Nu skal rygerne mobbes ved at de bliver rubriceret som "de fattige", førtidspensionister og arbejdsløse. Folk på "samfundets bund" suger stadig løs, mens de velbjergede og veluddannede dropper cigaretterne.

Remsen kører videre med at "de fattige" faktisk ryger "mod deres vilje", men falder i når de forsøger stoppe. Ingen penge til nedtrapning gennem rygefri nikotin doser, og rygerne i omgangskredsen mobber "overløberen" som hellig. Så det bliver til at komme tilbage i folden. Kontrasten er at "de velstillede" tværtimod får opbakning og rygklappen fra netværket.

Som en veluddannet mand, der aldrig har røget, kunne jeg nemt stille mig op i koret, og deltage i kampagnens offentligt støttede stigmatisering af rygere. Men det er ikke min stil. Jeg mener da bestemt at det generelt ville være bedre uden rygning, også for sundheden.

Men rygere er jo også mennesker, og jeg har respekt nok for mine medmennesker til at det generer mig mere hele tiden at se en røgsky af nedladende tonefald, og systematisk forfølgelse af rygerne.

Ready to quit? (Smoking bus)


2 comments:

Selma sagde ...

Dette billede er frygteligt genkendeligt. Jeg mistede et kært familiemedlem for nogle år tilbage, som endte på samme måde af sygdommen KOL, hvor man også ender med slanger og respirator. Jeg bryder mig heller ikke om den systematiske forfølgelse af rygere, men dette billede bør mane til eftertanke hos alle, der hver dag vælger at tænde en cigaret.

tosommerfugle sagde ...

Rygerlunger er netop en meget lidt sjov udsigt for sin sidste tid. Jeg husker en kollega, der som storryger i øvrigt satsede på en sund livsstil. Men hun erklærede også "hvis jeg får rygerlunger, begår jeg selvmord". Hun havde min fulde forståelse.

Rygning er bestemt en alvorlig risikofaktor, men det kan siges at "populære" ting som grillmad eller alkohol næppe er mindre farligt...

Logo sommerfugl