Logo sommerfugl

fredag den 26. februar 2010

Sexede kalender-piger sælger - ligkister?

Kom til mig

At sex sælger er jo en gammel og forslidt sandhed. En sexet pige, sammen med et eller andet produkt, øger chancerne for opmærksomhed, og at blive husket. For et eller andet. Og det er jo bedre end at blive glemt. Der er selvfølgelig også en vis risiko for at mindet udløser at produktet netop bliver fravalgt.

Følg med mig og min ligkiste

Den polske producent af ligkister, Zakład Przemysłu Drzewnego Lindner, markedsfører sig via det klassiske trick med sexede kalenderpiger. Hvis det lykkedes at få nogen til at hænge kalenderen op, har firmaet derved fået en reklameplads, der holder et helt år. Eller mere. Og altså mange chancer for opmærksomhed. Ikke dårligt.

Nu er vi der, næsten ... Ligkisten er åben

Det er endda lykkedes for dem at vække opmærksomhed langt ud over deres hjemmemarked for ligkister. Over hele verden kan der ses referencer til 2010 kalenderen, og billede-eksempler med de udfordrende kvinder. Det giver jo så også en glimrende markedsføring af selve kalenderen, som er til salg. Firmaet kan altså ligefrem tjene penge på at sælge deres reklame. Ikke nogen dårlig handel. Så er det værd at tage nogle få næserynkede kommentarer med.

En del af opmærksomheden er selvfølgelig at folk forholder sig til om de synes at det er smagløst, frastødende eller bare smart reklame. Sex omkring ligkister. Frække piger og død.

Jeg tror såmænd også at der er mange bedemands-firmaer som ikke synes at kalenderen hører hjemme på deres gravalvorlige vægge. De vil jo oftest hellere sælge sig på en dæmpet og trist stemning, med et stærkt traditionsbundet og forudsigeligt formsprog. Ærlig talt er det oftest dødsens kedeligt og dræbende anonymt.

Som lederen for Lindner siger:
I don’t believe that sex alongside death is shocking and offends people who have just lost someone close to them. I produce coffins. I could produce furniture or something else. But I don’t. And this is a good coffin. I decided on such advertising because I wanted people to know about our brand. That’s it.
Mere på Death Reference Desk: Sexy Coffin Calendar Showdown!

Lindner har ladet sig inspirere af CofaniFunebri.com, en italiensk producent af ligkister, som netop har lavet lignende kalendere siden år 2003. Solgt dem sammen med anden "døds-merchandize". Gennemarbejdede billeder, med piger i sexet antræk, som søger at vise produkterne på en "tiltrækkende måde".

Se mig ... og din ligkiste

Og hvad er der egentlig galt med det? Det er jo indlysende at det bryder med manges forventninger til at alt omkring døden partout skal fremstilles som noget trist, tungt og højstemt. Forventninger, som måske netop trænger til at at blive frigjort fra forestillinger om døden som den store fjende, noget afskyeligt der skal undgås for enhver pris, som endelig ikke må omtales som noget godt eller ligefrem tiltrækkende.

Dejligt her!

Vi lever ikke evigt. Heldigvis. Med Karen Blixens fornuftige ord: "Døden er ikke en afslutning, men en afrunding af livet". En naturlig del af et godt liv. Døden kan ikke undgås, men det er jo vigtigt at stræbe efter at livet er noget godt, mens vi stadig har mulighederne. Når vi ikke kan længere, er det fornuftigt at give slip, og velkomme døden. Huske at døden er en forudsætning for liv. Ligesom sex er.

Lad os ... i ligkistens mørke

Så lad os huske at døden også gerne må være noget smukt og tiltrækkende. Bestemt ikke sådan at vi skal skynde os i graven, men det er ikke noget afskyeligt eller ødelæggende.

Og hermed fik jeg også "solgt" et par holdninger gennem brugen af sexede kalender-piger, også uden at de er nøgne. Varme duller er ellers ikke noget som jeg dyrker her på bloggen, men der kan jo være gode grunde til at gøre en undtagelse.

2 comments:

Harning sagde ...

Faktisk(t)(:-))så synes jeg det er genialt og mere end helt i orden. For hvorfor skal døden være tabu?
Ved at bruge den samme type "appellerende" reklamer som alle andre i salgsbranchen bruger - så gøres døden til samme naturlige del af livet som købet af en ny bil eller fødselen af et nyt barn er.
Og hvad er der galt i det?
Intet!
Siger kvinden der går mere op i hvorvidt hendes nære og kære bliver begravet der hvor de vil,på den måde og til den pris de vil, i de kister/urner de vil end i hvad selverklærede moralister måtte mene.

tosommerfugle sagde ...

Det mest provokerende, i disse tider, kunne måske egentlig være noget andet. Ét af billederne viser modellem med en cigar i munden. Og det er jo, "sjovt nok", i vide kredse blevet til en helligbrøde, noget der antages at kunne forlede ungdommen til livsfarlige aktiviteter :-)

Og, Harning, jeg havde heller ikke formodet andet end at du (også) har fornuft til at se afslappet på at døden ikke skal være tabu omkring hvordan der kan laves reklame.

Jeg tror at de fleste "selverklærede moralister", der kunne lade sig forarge, har afsæt i en af de organisationer, der ideologisk baserer sig på frygten for døden, og at tegne skræmmebilleder. De kristne kirker. De har gjort meget for at dæmonisere døden.

Logo sommerfugl