Disse billeder er fra en slags reklame-kampagne for en amerikansk klinik for "bariatric surgery", altså kirugiske indgreb som fedme-behandling. Fedme som langsomt selvmord. Barsk og provokerende måde at fremlægge budskabet. Især i et USA, som præges af berøringsangst omkring kontroversielle emner, og af en ret stor del af befolkningen er stærkt overvægtige. Og kampagnen har vakt modstand og vrede.
It is no secret that the American culture is known for overindulgence. This public service campaign dramatizes the effects of poor eating in a way we can all understand.
En omstændighed som kommer ind i billedet er at disse bariatriske indgreb ikke er ufarlige. Jeg har set tal som peger på at 1 ud af 200 dør ved sådanne indgreb, og dødeligheden fremover er også væsentligt øget. Men det er jo ikke sikkert at den derved bliver ligeså stor som overdødeligheden ved fedme.
"Desværre" ser det ikke ud til at reklamekampagnen er "ægte". Lederen af den udpegede klinik frasiger sig enhver involvering. Reklamemageren, Brandon Knowlden, fortæller at den blev lavet som eksempel for en støttegruppe i tilknytning til klinikken, og at lederen ser reklamerne som afskyelige.
Brandon bad en blogger om ikke at vise billederne med henvisningen til klinikken. Men han offentliggør stadig selv billederne på sit reklamebureaus hjemmeside. Så det ser jo ikke ud til at han har noget imod at blive forbundet med den provokerende måde at formidle et budskab på.
- Starling Fitness:
‘Obesity Is Suicide’ Ad Campaign
0 comments:
Send en kommentar