Logo sommerfugl

torsdag den 5. februar 2015

Erik Henningsen: En saaret arbejder

Erik Henningsen: En saaret arbejder
Erik Henningsen: En saaret arbejder (1895)
Statens Museum for Kunst - KMS1506, 131,5 x 187 cm

Kunstneren Erik Henningsen udførte blandt meget andet nogle store socialrealistiske malerier. Industrialiseringen satte sit kraftige præg på samfundet, og der opstod problemer som trængte til belysning, og efterhånden løsninger. Her er et desværre nok nærmest dagligdags motiv fra 1895, "En saaret arbejder". Arbejdspladsen ligner en lergrav eller grusgrav, hvor der uden ret mange maskiner var stor brug for hårdt arbejdende stærke mænd. Et knokkelarbejde med at grave og transportere de udvundne byggematerialer til industrialiseringens bygninger og veje.

En af arbejderne ligger nu såret på en båre. En arbejdsulykke på en tid hvor der ikke var så stor fokus på begreber som arbejdsmiljø og sikkerhed. Måske er han styrtet ned mens han kørte en fuld trillebør ad en sliske. En klat ler kan have gjort den glat, og han styrtede nogle meter ned efter at have mistet fodfæstet.

Nu er to af de andre arbejdere klar til at bære den hårdt kvæstede mand væk. Ulykken var alvorlig nok til at politiet er tilkaldt, men uden at kunne gøre meget. Direktøren for arbejdspladsen er til stede, og må have ydet hjælp ved at forbinde arbejderens sår. Så kan de andre i det mindste se at han ikke er helt ligeglad med ulykken. Mon han tager initiativ til bedre sikkerhed og arbejderbeskyttelse? Det ville da være en køn tanke, men mon dog? Det kunne jo koste mange penge, og så svært var det næppe at finde en anden stærk mand til at pukle.

Mandens kone sidder nedbøjet på knæ ved bårens side. Børnene er ikke med, men den lille familie får det meget svært nu hvor manden i huset er uarbejdsdygtig. Måske dør han, men det ville på en måde være bedre end hvis han "kun" bliver en invalid eller "krøbling", uden krop og kræfter til at kunne arbejde. Til at kunne sikre mad på bordet. Konen har god grund til at sørge, både over mandens skæbne, men også over hvordan det kommer til at gå for hende selv og børnene. Manden med bowlerhat, som prøver at trøste hende lidt, kunne ligne en formand, der ellers har til opgave at holde arbejderne igang.

De to bærere ser selvfølgelig ret triste ud. Det er ikke kun af medfølelse med den sårede kollega, men også i erkendelsen af at det ligeså godt kunne have været dem selv. De har et hårdt og farligt arbejde, hvor ulykker ikke er nogen sjældenhed. Direktøren i sin høje cylinderhat symboliserer den implicitte sociale kontrakt om et sådant arbejde. Alle ved at det er farligt, som anden minedrift, og det er helt nødvendigt at det kan ses at de kærer sig om ofrene. Ellers kunne det blive meget svært at tiltrække arbejdskraft. Politiets tilstedeværelse er også en del af denne uskrevne sociale kontrakt.

Udsnit fra Erik Henningsen: En saaret arbejder

Erik Henningsen har uden tvivl været meget grundig med at komponere billedet, og hvordan historien kunne fortælles gennem et billede med mange elementer. Er særligt interessant symbol ses, synes jeg, i nederste venstre hjørne. De to træbjælker kunne se lidt tilfældige ud, og har ikke nogen synlig funktion. Proportionerne danner et kors, som jo genfindes i den kristne kirke som symbol på især døden. En fortolkning her kunne altså være at arbejderen dør. Trist, men sådan er livet. I nutiden ville en sådan arbejdsulykke få stor opmærksomhed i medierne, men dengang kunne det sikkert højst blive til en lille notits i den lokale avis, fra byen i baggrunden af billedet.

En analyse kunne også se en lidt dybere symbolik her. Dengang var religionens stærke dominans af samfundet under angreb, og en mere traditionel symbolisme omkring døden havde snarere gjort meget ud af kristendommens forventede rolle omkring døden. Men her er det reduceret til et par lidt tilfældige bjælker, uden noget som helst i retning af engle, eller en vej til himmelen. Præsten (som ikke er til stede) kunne messe i kirken, men ikke gøre noget ved samfundets problemer. Det er op til menneskene selv, i stedet for overtroen om at den døde får det meget bedre i det hinsides. Realisme, både i samfundet, og i billedet.

Det skulle jo ikke så gerne blive ved med at være noget dagligdags. Ved at borgerskabet blev konfronteret med virkeligheden i næsten reportage-lignende malerier, kunne Erik Henningsen (som nogle få andre kunstnere) formidle en social indignation. Det må have skubbet til de reformer, som efterhånden blev indført.


90 comments:

Anonym sagde ...

Hej To Sommerfugle
Hvordan relatere dette billede til det moderne gennembrud? Og hvilket budskab har billedet?

tosommerfugle sagde ...

Det moderne gennembrud er jo især karakteriseret af socialrealistiske værker, både tekst og kunst, som markerede en social samvittighed ved at gøre opmærksom på de dårlige vilkår for de "nederste" i det økonomiske hierarki. Når denne kunst (gennem sit forventede publikum) kunne nå de mere velbjergede kredse, bliver det lidt bastante budskab at det her ikke er godt nok. At der trænger til at blive gjort noget. Det kunne fx her være at andre udsatte ejeren af arbejdspladsen for et pres - om at er ikke skulle "ofres" så mange arbejdere, altså bedre sikkerhed. Og der skete jo også efterhånden mange forbedringer....

tosommerfugle sagde ...

Hvilken genre er billedet i?

Dette spørgsmål kom pr. email, og da jeg fortæller fri synlighed, giver jeg et svar her. Ikke nødvendigvis noget ultimativt svar, blot et par refleksioner over emnet.

Det kan kaldes for et genrebillede, på den måde at det ikke skal portrættere konkrete personer eller situationer fra virkelige eller mytologiske liv. Altså mere noget fra "almindelige" menneskers dagligliv. Dette genremaleris stil kan kaldes naturalistisk (i modsætning til fx den impressionistiske fokus på måden at male på), og måske lidt symbolistisk.

Det er fra en tid hvor de fleste malerier var bestillingsarbejder, til kunder som ville fremstille sig selv eller noget mytologisk, som fx religiøst eller nationalt. Så det kan kaldes for et debatindlæg i samtidens samfund og menneskesyn.

Anonym sagde ...

Hvor er billedes vigtigste dele placeret. Jeg ville sige det var i det gyldne snit, men herunder kommer så politibetjenten, og jeg er lidt i tvivl om hans rolle.

tosommerfugle sagde ...

Det gyldne snit synes jeg nu ikke du skal tage for seriøst, idet det (som "generelt" princip for harmoni i natur og kunst) er en myte med karakter af overtro og religiøs tænkning - eller lidt pænere sagt, en gammel tradition der lyder så godt at mange ønsker sig at den skal være sand. Det har jeg udbredt mig om i et andet blog indlæg:
> Myten om det gyldne snit og billedeanalyse
Den meget korte udgave er at de fire linjer, som ca. deler siderne i trediedele, næsten altid vil være i nærheden af noget af betydning i billedet, da det oftest ville være unaturligt at placere disse ude ved kanten, og i midten kan der kun være én ting.

I dette billede fortælles historien mest omkring centrum, men det betyder ikke at linjerne for er gyldne snit, der ligger deromkring, har nogen som helst betydning. Politibetjenten ser jeg lidt som en statist, der blot skal markerer situationens alvor. Der er jo ikke bare tale om at arbejderen har slået hovedet, eller sådanne "småting". En betydeligt vigtigere person er, som tidligere beskrevet, direktøren med den høje hat ude til venstre. Har står for den udbytning som skete af arbejderne, også når ulykker blev behandlet som hændelige uheld. Dér lander billedets sociale kritik.

Anonym sagde ...

Hej
Hvilke tekster kunne man perspektivere billedet til?

På forhånd tak

tosommerfugle sagde ...

Litterære tekster har jeg ikke lige nogen jeg kommer i tanker om, men der er jo masser af sager fra virkelighedens verden, hvor arbejdere bliver skadet på grund af usikre vilkår, og hvor der kan argumenteres for at arbejdsgiver kun på det symbolske plan prioriterer arbejdsmiljø og sikre vilkår over at holde gang i produktionen, mens der samler sig mange sager med syge medarbejdere. Helt aktuelt med Siemens produktionen af vindmøller, med giftig epoxy og isocyanater. Mange er blevet syge resten af livet. Eller længere tilbage produktionen af eternit med kræftfremkaldende asbest-fibre. Metro-byggeriet synes heller ikke just at have prioriteret sikkerhed for tunnel-arbejderne højt.

Anonym sagde ...

Hej

Kunne novellen "Lønningsdag", af Martin Andersen Nexø, være en god perspektivering til billedet?

tosommerfugle sagde ...

"Lønningsdag" har jeg ikke læst, men ud fra hvad jeg fik ud af en Google søgning (en lærerfaglig analyse), lyder det da til at den tematisk rammer samme område, med et stenbrud hvor der er en skel mellem hårdtarbejdende arbejdere, og ejeren med magten og pengene. Så jeg ser ikke noget der tyder på andet end at den novelle kunne være et godt bud.

Emilia Nielsen sagde ...

Passer maleriet ind i det folkelige gennembrud?

tosommerfugle sagde ...

Det folkelige gennembrud havde, som jeg forstår det, en ramme "fra folket til folket" i starten af 1900-tallet. Men Erik Henningsen kom fra en grosserer-familie, og med sin akademiske løbebane - Kunstakademiet i 1873-1877, samt akademiske udmærkelser og rejser - passer han ikke rigtig til definitionen. Alligevel kan hans realisme/naturalisme og skildringer af almuens hårde liv måske siges at være en del af en "blød overgang" fra det moderne gennembrud til det folkelige gennembrud. Et generationsskifte.

På den anden side ser jeg at i perspektivet af danmarkshistorie bruger Den Store Danske betegnelsen "det folkelige gennembrud" om perioden fra 1850 til 1900, og ser det moderne gennembrud som del af denne historiske periode. Det giver jo også mening på den måde at fundamentet for folkestyret blev bygget, f.eks. via den vigtige højskolebevægelse.

Så svaret kan vel være både ja og nej, afhængig af hvilket perspektiv du spørger fra.

Anonym sagde ...

Tak for svar.

Jeg skal analyser billedet i forhold til mit fordybelsesområde, hvilket er; "Det folkelige gennembrud".
Men det folkelige gennembrud var jo netop tiden, hvor de fattiges vilkår blev opmærksomt gjort. På maleriet er det jo sikkert en formodentlig arbejdsulykke, som har forudsaget hans død.

Har du måske et bedre forslag til et maleri indefor "det folkelige gennembrud", jeg bør analyser istedet?

tosommerfugle sagde ...

Når "det folkelige gennembrud" er dit fordybelsesområde, ved du sikkert mere om det end mig :-)

Hvis du skelner sådan at du ser det moderne gennembrud som en separat periode før det folkelige gennembrud, vil jeg nu alligevel sige at det var under det moderne gennembrud at der begyndte at komme fokus på de fattiges vilkår, netop også gennem socialrealistiske malerier. Men Georg Brandes er også en klar repræsentant her, og nærmest definerende for det moderne gennembrud.

Ud fra hvad jeg læser, er det folkelige gennembrud kendetegnet ved at denne fokus nu også kom fra mennesker med "personlig erfaring" fra det lag af samfundet, at de fik chancen for at få deres værker publiceret, og at værkerne ikke blot var "om folket" men "til folket". Det er særligt tydeligt for litteraturen, med figurer som Jeppe Aakjær, Johannes V. Jensen og Martin Andersen Nexø. Litteratur er jo nemmere (billigere) at sprede i god kvalitet.

Nogle steder ser jeg det folkelige gennembrud omtalt som startende 1890, så alt i alt er jeg mest tilbøjelig til at sige at maleriet her er et grænsetilfælde, også på grund af det store tematiske overlap. Men jeg vil ikke påberåbe mig overblik til at kunne definere noget.

Så jeg har ikke nogen bestemte forslag, men ser da fx Fritz Syberg og Johannes Larsen nævnt som maler under det folkelige gennembrud - også uden den store socialrealistiske fokus...

Anonym sagde ...

er der nogle der ved hvor om kunstneren har brugt noget illusions-værktøj (perspektiv) i maleriet.

tosommerfugle sagde ...

Luftperspektiv er nok det som er mest tydeligt, med baggrundens disede farver. Selvfølgelig bruges den relative størrelse på personer og andet til at markere dybden i billedet, incl. dem i det fjerne. Dette sker på en måde som gør betragteren til en tilskuer som er tæt på forgrunden, lidt i retning af at fotografere med vidvinkel. Ellers ser jeg ikke så meget geometri i billedet, med tegn på hjælpelinier.

Måske andre har bedre øje for detaljer her....

Anonym sagde ...

Hej. :)

Jeg har om emnet det moderne gennembrud, og har valgt kunsten fra det moderne gennembrud, som tema, og har valgt dette maleri, som udgangspunkt. Jeg har dog fået at vide, at jeg bliver nød til at have noget om det folkelige gennembrud inde over også.
Jeg har haft svært ved at finde sammenhængen, mellem maleriet og det folkelige gennembrud og, eller hvis der er nogen sammenhæng? Ærligtalt, er jeg lidt lost omkring det folkelige gennembrud. Nogle ideer, eller hjælp? :))

tosommerfugle sagde ...

Det folkelige gennembrud står, i forhold til malerkunst, heller ikke klart for mig. Den nævnte "overskrift" fra folket til folket står mere klart omkring litteratur, hvor det blev meget mere almindeligt at talenter med almuebaggrund fik mulighed for at udgive litteratur, og blive til kendte forfattere. Og det meste jeg læser om det folkelige gennembrud er da netop med fokus på nye forfattere. Dertil kommer at jeg fandt ud af at betegnelsen "det folkelige gennembrud" tilsyneladende står for forskellige perioder afhængig af om konteksten er historie eller kunst.

Jeg er slet ikke i nærheden af skolesystemet, og hvordan tingene skæres dér. Jeg forestiller mig at du må have haft om det folkelige gennembrud i din undervisning, og have været igennem noget materiale om emnet (?).

Den moderne udgave af den gamle talemåde "søg og du skal finde" må lyde "Google og du skal finde" :-) Og jeg ved ikke mere end hvad jeg fik ud af netop at søge på det folkelige gennembrud her...

Anonym sagde ...

Hej ;)

Jeg ville gerne vide, hvor du finder symboler i billedet!?

Anonym sagde ...

Hvordan ville du beskrive farverne og ved du hvad budskabet evt kunne være? Jeg er nemlig lidt i tvivl om farvevalget og budskabet. :)

tosommerfugle sagde ...

Symbolistisk vil jeg ikke udpræget kalde maleriet, men som allerede omtalt og uddybet i blog indlægget synes de lidt skæve bjælker i forgrunden at danne et kors, med dertil hørende associationer. Det symbol virker ikke tilfældigt.

Ellers synes jeg også at det er lidt sjovt at se hvordan de forskellige mænds hovedbeklædning kan kaldes en slags symbol på deres status og rolle. Meget tydeligt med ejerens høje silkehat, og betjentens hjelm, men da også den bowlerhat som lederen (sikkert en sjakbajs) markerer sig med (papirerne i lommen peger også på ham som "lidt mere" end de gemene arbejdere). Nu om dage er det en selvfølgelighed med den hjelm som sikkert kunne have sparet arbejderen for en alvorlig hovedskade, og den deraf følgende "hovedbeklædning".

Men det meste i billedet synes blot at være en realistisk gengivelse af hvordan sådan en situation sandsynligt kunne se ud, gennem det "vindue" som maleriets ramme udgør, uden noget som virker kunstigt.

Farverne er varme jordfarver, selv græsset har kun en svag iblanding af grønt, slet ikke som det jeg sidder og ser på ud af vinduet. Det kan måske sige at farverne er bleget/gulnet lidt i årenes løb, de øvrige farver ser ikke ret medtagne ud. Og farver er da netop en vigtig side af at skabe stemningen i billedet.

Budskab har jeg allerede skrevet om, har du konkrete spørgsmål?

Anonym sagde ...

"Gemene arbejdere" skriver du, tror du at de har været tarvelige, og arrangeret ulykken?

tosommerfugle sagde ...

Gemene er ikke i betydningen tarvelige, nederdrægtige eller ondskabsfulde, men i den anden betydning "ganske almindelige". Det var bevidst at jeg brugte et "lidt gammeldags" udtryk, selv om denne betydning nok er ved at forsvinde fra dagligsproget, ud over et par talemåder. I billedets samtid var "gemen", med sine rødder i det tyske "gemein", nok et gement (ganske almindeligt) ord.

Anonym sagde ...

Hvilke materialer er der brugt til at male billedet? :)

tosommerfugle sagde ...

Et typisk oliemaleri er det, eller "olie på lærred". Ud over vægmalerier (fx fresco) gælder det næsten alle malerier fra den tid, bortset fra nogle få som blev malet på træ i stedet for lærred.

Anonym sagde ...

Hvilket billedesprog ville du mene at der var i billedet?

Anonym sagde ...

Hvilke grundformer er der i billedet?

tosommerfugle sagde ...

Billedsprog bruges jo mest om tekster, hvor visuelle metaforer bruges til at formidle en pointe, men billedet springer vel dette led over. Som jeg forstår ordet, kan det også stå for at der er et visuelt kodesprog, som fx når en sommerfugl eller sæbeboble i andre malerier ikke mest er sig selv, men et symbol på noget bestemt, en kulturelt anerkendt billedlig frase. Ud over de få symboler som allerede er omtalt, ser jeg ikke noget som synes at afvige fra det naturalistiske og realistiske.

Tilsvarnede med grundformer. Selv om det altid kan lade sig gøre at flytte en geometrisk figur rundt i placering og størrelse, betyder det ikke at den derfor markerer noget som der er grund til at formode at kunstneren selv har villet fremhæve på denne måde. Der kan da altid laves en personlig tolkning, hvor en sandsynligvis fiktiv figur bruges som basis for at strikke en tænkbar historie sammen, men så er det noget der ligger i hovedet, og ikke i billedet.

Hvis en retningslinie kan kaldes for en grundform, er der måske en i dybden fra korset til venstre, over båren og forreste bærer, og hen imod byen. Jævnfør mine tidligere overvejelser om at se en religionskritik i billedet, vil dette sige væk fra den gammeldags kirke og religiøse rammer. Men selvfølgelig ser jeg hvad der passer til min tankegang, genkender det....

Anonym sagde ...

Hvad ligger i forgrunden, mellemgrunden og baggrunden?

tosommerfugle sagde ...

Åbenlyst set er forgrunden da de 5 mennesker som er tættest på, som fremhævet gennem 3D perspektiv hvor de derfor bliver malet i en større målestok. Mellemgrunden er tilsvarende gruppen bagved, med betjenten lidt ind imellem. Baggrunden har både nærmere baggrund, grusgraven (eller hvad det er) med dens stilladser, og byen i det fjerne.

Anonym sagde ...

Hej, hvad er din mening/holdninger til - den fint klædte mand med høj hat, lerminen som er i baggrunden, personernes rolle og hieraki.

tosommerfugle sagde ...

Figurernes roller og dermed hierarki på den farlige arbejdsplads, incl. specifik omtale af ejerens tilstedeværelse fremgår allerede af tidligere bemærkninger. Har du læst hele tråden igennem?

Anonym sagde ...

hej.
jeg er i gang med at lave en eksamens opgave hvor jeg skal analysere billedet.
det går rigtig godt, men jeg skal svare på hvordan kunsteren har brugt "kontrast og balance i billedet.
tænke om du måske vidste noget om dette og havde lyst til at hjælpe.

tosommerfugle sagde ...

Kontrast i farverne ser jeg ikke så meget af, det er altsammen rolige jordfarver, uden at noget synes fremhævet her. Tøjmæssigt kan ver vel siges at være en kontrast mellem de sortklædte fra byen, og de arbejdere der har deres daglige dont på stedet. Både direktør/ejer og politibetjent kan siges at repræsentere det samfund som får gavn af at arbejderne påtager sig en stor personlig risiko, for at udvinde materialer.

Jeg har ikke den store fornemmelse for det tekniske i hvordan et maleri er struktureret, og ser heller ikke rigtig noget påfaldende i balancen. For mig at se er ubalancen ikke i kunstværket, men i de omstændigheder der skildres.

Anonym sagde ...

Hej

Hvilke perspektiveringer kunne man lave i forhold til den virkelige verden?

tosommerfugle sagde ...

Perspektiveringer i forhold til den virkelige verdens nutid har jeg netop givet forslag til i tidligere svar her i tråden.

Anonym sagde ...

Kam du hjælpe med sammenligning af billedet og det moderne gennembrud/billedet i forhold til hinanden

Anonym sagde ...

Fortolkning og tema og budskab:)

Anonym sagde ...

Hvordan passer billedet ind i realismen og socialrealismen?

tosommerfugle sagde ...

Tag lige og læs hvad der allerede er skrevet, incl. svar til kommentarer. De tre sidste spørgsmål er allerede dækkede her. Det er altså ikke meningen at skrive spørgsmål af fra en opgave, og forvente grydeklare svar.

Anonym sagde ...

Hej to sommerfugle

Jeg har et spørgsmål angående noget aksesymmetri. Er det er tungt eller let billede. Hvis man skulle indsætte trekanter, hvor ville de så være? Og hvordan ville de vende?

tosommerfugle sagde ...

Mit blik søger mere historien bag malerier, og ikke så meget det geometriske. Måske er det derfor jeg ikke ser nogle trekanter af betydning. For jeg giver ikke meget for at udnævne billed-elementer til noget særligt blot fordi de kan siges at passe med en tilfældigt placeret trekant. For mig at se lægger maleriet mest op til at øjnene bevæger sig fra side til side, og lidt ned på den knælende kvinde.

Både motiv og farver vil jeg kalde for tunge, og noget lyst og festligt ville snarere virke som en malplaceret kontrast.

Anonym sagde ...

Hej tosommerfugle

Jeg har virkelig brug for hælp. Ved du hvad det betyder det du ser i billedet? (Alså kulturel baggrundsviden)

tosommerfugle sagde ...

"Kulturel baggrundsviden" er et meget bredt spørgsmål. Har du læst teksten og tidligere svar igennem? Her har jeg givet udlægninger af en del af tingene i billedet? Eller tænker du på noget konkret?

Anonym sagde ...

hej tosommerfugle

ved du hvilke følelser billedet sætter igang. Tak på forhånd.

tosommerfugle sagde ...

Det ved kun den der har følelserne, og mennesker kan jo reagere meget forskelligt. Men jeg kunne da forestille mig at mange måske reagerer med en kombination af medfølelse og harme. Måske dårlig samvittighed, blandt dem som levede på samfundets luksus-side, og ikke vidste hvad der foregik "på bunden".

Anonym sagde ...

Hej tosommerfugle

Har teknikken en virkning i indholdet? Har virkelig brug for hjælp. Tak på forhånd.

Anonym sagde ...

Hej tosommerfugle

Ved du om hvordan industrialiseringen passer ind her. tak på forhånd i er virkelig til en stor hjælp.

Anonym sagde ...

Hej

Kan i hjælpe med de 2 sidste 2 spørgsmål

Anonym sagde ...

Hej tosommerfugle

Kan ikke hjælpe plz jeg virkelig brug for hjælp. Skal nemlig til eksamenimorgen.

tosommerfugle sagde ...

Nu er det jo meningen at du selv skal finde løsninger. Selv om jeg her svarer på mange spørgsmål, er min hensigt ikke at holde hånd for elever som ikke selv gør en indsats.

Hvad industrialiseringen angår, er scenen her da for pokker netop en del af denne. Det er ikke længere en mester som er med i arbejdet, men en fint klædt direktør, der normalt ikke omgås arbejderne. Teknikken er ikke noget som er i forgrunden, men blot et naturalistisk billede, som har karakter af reportage.

Anonym sagde ...

Ja jeg forstår dig godt. Men det var bare de to spørgsmål som jeg ikke helt kunne finde ud af, jeg forstår dig ikke helt. Kan du ikke være sød og uddybe dig lidt mere.

tosommerfugle sagde ...

Nej, jeg har ikke mere at tilføje.

Anonym sagde ...

hold kæft du er blank...
du kan ikke engang se symbolismen i billedet, og ved ikke engang hvordan det moderne gennembrud fungerede, sorry to say.

Anonym sagde ...

hvad mener du med, at" Teknikken er ikke noget som er i forgrunden, men blot et naturalistisk billede, som har karakter af reportage". jeg spurgte om teknikken havde en virkning i indholdet.

Anonym sagde ...

hej
Kan du svare på. Hvad billedet siger om den tid det er lavet i?

Anonym sagde ...

hej

Nogle der ved hvem Afsender/modtagereffekten er? det haster virkeligt nogen der kan svare på det. ville være en stor hjælp.

tosommerfugle sagde ...

Læs tråden og tænk. Meningen her er ikke at besvare spørge-Jørgen spørgsmål. Teksten indeholder en masse svar, selv om den måske ikke direkte er markeret med de nøgleord, som opgaveteksten åbenbart indeholder.

Anonym sagde ...

Jeg har kigget, men kan ikke finde det vil du være sød og fortælle mig det. Det haster virkeligt det bare et spørgsmål hvem afsender/modtagereffekten er?

Anonym sagde ...

Jeg er lidt i tvivl hvem afsender og modtager jeg for billedet, men jeg tænker om afsenderne ikke kunne være arbejderne og modtagerne ikke kunne være de rige eller regeringen. Hvad synes i har virkelig brug for hjælp. Hvem synes i er afsender og modtager for dette billede?

tosommerfugle sagde ...

Lektiehjælp er ikke min pointe med at give svar på sådan et blog indlæg her, mere når jeg synes jeg har noget at tilføje. Jeg tror at mine udlægninger har mulighed for at give inspiration til nogle som selv prøver at forstå billedet, men det betyder ikke at jeg forsøger at give svar på alt hvad der kunne indgå i en analyse. Det er stadig op til den enkelte at komme til sin egen forståelse af sådan et kunstværk her.

Mine reaktioner på maleriet er heller ikke udtryk for "her er svaret", blot en udlægning set fra mit filosofiske stade. Det er såmænd helt fint om andre synes at det er noget hø, men så er der dog en chance for at de har fået noget ud af at finde ud af hvorfor de synes sådan.

Så jeg har såmænd ikke noget specielt ønske om at lave service for dem, som måtte sidde og svede over at skulle have skrevet et eller andet, om sådan et værk her.

Andre er selvfølgelig velkomne til også at bidrage...

Anonym sagde ...


kunne du eventuelt svare på mit spørgsmål. mester det virkelig sødt af dig og forstår dig 100% min ven...

tosommerfugle sagde ...

Du forstår tydeligvis ikke 100% når du blot bliver ved med at plage.

Anonym sagde ...

har en teknikken en virkning i indholdet og har set de forrige svar og du har ikke uddybet dig meget med det så derfor spørg jeg igen kan du ikke prøve da det ikke helt gav mening. kan du uddybe dig. TAK

tosommerfugle sagde ...

Fatter du ikke et nej?

Anonym sagde ...

okay, men jeg gider ikke hører på at du skal svarer sådan. PS tak hjælpen

tosommerfugle sagde ...

Jeg ventede ellers med at skære det ud i pap til det syntes påkrævet, efter at have sagt det på en pænere måde et par gange. Held og lykke!

Anonym sagde ...

Hej tosommerfugle

Jeg er lidt i tvivl om der er krydsende digonale linjer eller ej. Kan i evt. Svarer på om der er eller ej??

tosommerfugle sagde ...

Nej. Dvs. at svaret er uklart nok til at det mest handler om hvorvidt du ser en sådan struktur. Jeg ser ikke noget argument for at hævde det, men andre kan jo have et andet blik...

Annette Mortensen sagde ...

Kære tosommerfugle
Jeg beundrer virkelig din tålmodighed,når jeg som nu sidder og gennemlæser alle dine svar. Det er flot, at du vil bruge så meget tud. Og til alle de elever,som stiller spørgsmål efter spørgsmål og plager og plager efter svar, kan jeg kun sige held og lykke til eksamen. Jeg håber det bedste for jer, men kan godt blive lidt bekymret efter at have læst jeres spørgsmål. Det er ikke forbudt selv at tænke og sætte sig ind i tingene.

tosommerfugle sagde ...

Tak for meldingen, Annette :-)

Ja, når jeg kommer med mine krøllede tanker, tænker jeg også mest på dem som netop søger selv at tænke og sætte sig ind i tingene. Selv om jeg godt kan lide at være hjælpsom og inspirere til at nå til en mere samlet forståelse, prøver jeg også at slå bremsen lidt i når spørgsmålene på ingen måde bærer præg af at være andet et ureflekteret "giv mig en løsning".

Det passer ikke til mine bagtanker med at ytre mig i denne form... :-)

Anonym sagde ...

Hvad vil billedet fortælle?

tosommerfugle sagde ...

Hvis du ellers læste hvad der allerede er skrevet, ville du have set hvad jeg vil fortælle om min udlægning af den fortælling som er hensigten med billedet.

Anonym sagde ...

Hej tosommerfugle

Hvad er billedets komposition?

tosommerfugle sagde ...

Læs hvad der allerede er skrevet, bl.a. om kompositionen. Men forvent ikke noget færdigt svar.

Anonym sagde ...

Spændende bliver det! Altså, hvor meget min elev har fået med fra denne hjemmeside. Det er ikke første gang, at jeg ser din adresse poppe op i kildelisterne. Og hvor er du dog et tålmodigt menneske!
Nogen gange ville jeg ønske mig tilbage til den gamle prøveform, hvor man var sikker på, at det, der kom ud af munden på eleverne, var noget, de havde fundet helt af dem selv inde i forberedelseslokalet. Ak ja!!

tosommerfugle sagde ...

Mine statistikker viser, her i eksamenstiden især, dagligt mange hundrede læsere på forskellige indlæg, som især søges af skoleelever. Så jeg er da ikke overrasket over at mine synspunkter også "når igennem" til opgaver og kildelister.

Jeg kan godt forstå at du tænker dig tilbage til før internet åbnede for en ladeport af muligheder for informationssøgning, og derfor også spredning. Det kan endda siges at internet er blevet et så grundlæggende vilkår for håndtering af viden, at det vigtigste er at lære at søge, trække info ud, og være kritisk overfor kvalitet og de bagtanker som der kan være med at skrive om et emne.

Min bagtanke er ikke så slem; jeg vil gerne eksponere andre for den filosofiske vinkel som jeg har på verden, og derigennem bidrage til at den aktivt informationssøgende får noget med. Får et bredere grundlag for den selvstændige tanke.

Jeg har dog, i forhold til skoleelever og deres opgaver, tænkt på om jeg forstyrrer prøver eller læring, men når der er adskillige hjemmesider med speciale i at sprede færdige opgaveløsninger, har min samvittighed det ikke så tungt. Jeg prøver jo ikke at lave færdige løsninger, men "blot" give inspiration. Og når alt er offentligt synligt, og let søgbart, er der bedre muligheder for at afsløre nogen der måske "citerer lidt rigeligt" uden kildeangivelse. Det er jo noget sværere når kilden er en godt bedømt færdig opgave, i et mere lukket forum.

Anonym sagde ...

Hej
hvad ville du sige motivet er? Hvilken stemning er der i billedet og hvilket rum ville du sige maleriet

tosommerfugle sagde ...

Jo mere spørgsmål ligner ureflekteret gengivelselse fra skoleopgaver, jo mindre tilbøjelig er jeg til at give svar, ud over at henvise til hvad jeg allerede her har skrevet om billedet. Det er en stor fordel at læse alle kommentarer før du begynder at spørge.

Anonym sagde ...

jeg er virkelig i tvivl om hvad motivet er og hvilket perspektiv maleriet er male i?
Tak for hjælpen!

JJ sagde ...

Har du tænkt over om direktøren symbolsk vasker sine hænder?

tosommerfugle sagde ...

Motivet er der allerede skrevet mange ord om. Det må være op til dig at skrive hvad du synes det er, måske med inspiration fra mine overvejelser. Men jeg er ikke ude på at servere en færdig løsning her.

Perspektiv er et ord som bruges på mange måder, så det afhænger af hvad du mener :-) En måde at se det på er at observere at det hverken er fugleperspektiv eller frøperspektiv, men normalperspektiv - svarende til hvad en tilskuer ville se ved at stå tæt på scenen. Et geometrisk perspektiv, med mulighed for hjælpelinier, ser jeg ikke så klare tegn på.

tosommerfugle sagde ...

Om direktøren vasker sine hænder ... god observation at det kan tolkes sådan. For det giver jo ikke indtryk af at han påtager sig ansvar for at forbedre sikkerheden, men snarere ser det som et beklageligt, men hændeligt uheld. Altså arbejderens egen skyld, selv om det moderne arbejdstilsyn med stor sandsynlighed ville have noget alvorligt at udsætte på arbejdspladsens indretning og sikkerhedsudstyr.

Men en pointe er vel også at direktøren her ikke var værre end så mange andre. Det var endnu ikke blevet til en prioritet at sikre medarbejdernes liv og helbred så godt som muligt. På den måde kan det siges at være samfundet der vasker sine hænder, men får sværere ved det når borgerskabet gennem sådann malerier blev mindet om virkeligheden for håndens arbejdere.

Anonym sagde ...

Kan simpelthen ikke finde motivet kan du måske give nogle ledetråde hvad det kunne være?

tosommerfugle sagde ...

En ledetråd er at "motiv" betyder "det et billede eller et fotografi forestiller". Åben øjnene og kik! Hvad ser du? Jeg har allerede skrevet mange ord om hvad jeg ser.

Anonym sagde ...

Hvad ville du sige rummet i billedet er?
Du er en stor hjælp! Tak!

tosommerfugle sagde ...

Rummet er scenen :-)

Og jeg har allerede skrevet lidt om hvordan mådet at male på understøtter dybde-virkingen.

Anonym sagde ...

Davs!

Ved du eventuelt hvad budskabet kan være?
Jeg har kigget dine svar igennem, og mener ikke at det stod der.
Undskylder self. hvis du har gentaget det mange gange :)

tosommerfugle sagde ...

Budskab forholdt jeg mig lidt til i mit allerførste svar i tråden her, så jeg tror du har været "lidt overfladisk" ved at se svarene igennem :-)

Men jeg kan da tilføje at et mere overordnet budskab ved et socialrealistisk genremaleri er: Tænk!

Og jeg har givet mange af mine tanker ud fra kunstværket.

Anonym sagde ...

Hvad for en teknik er der brugt? (oliemaling, akvaral osv.)

tosommerfugle sagde ...

Svaret kan ses ved at læse tilbage i tråden her, til den 18. maj :-)

Logo sommerfugl