Det forjættede land - Bjørn Nørgaard (2005)
Fra serien "Venus spejler spejler Venus"
Foto: biedk, "Poor Venus"
Fra serien "Venus spejler spejler Venus"
Foto: biedk, "Poor Venus"
Denne skulptur af Bjørn Nørgaard er lidt som en rebus, sammensat af en masse forskellige elementer. En gipsafstøbning af den berømte statue Venus fra Milo har for øjnene fået bind af sort silke, og er spærret inde bag et elektrisk pigtråds-hegn. Jernstolperne står i lerklinker, og de 10 bud på hebræisk ligger for hendes fødder. De smadrede tavler er udført i travertin fra Jerusalem. Bag hende et rødt advarselsblink, cementpæle, og en ramme af solide egestolper, en døråbning bemalet med fåreblod. En reference til Bibelen, Anden Mosebog hvor dødens engel gik forbi israelitternes huse.
I det hele taget kan der tolkes masser af referencer ud af skulpturen, og en fortolkning må siges at afspejle hvad tilskueren lægger i disse symboler. Det kunne være fristende at spekulere i en analyse ud fra at sætte objekterne i sammenhæng med den noget specielle mellemøstlige situation i "det forjættede land". Masser af hegn og pigtråd omkring Israel og Jerusalem.
En helt anden vinkel kunne være at se hende som offer for kvindehandel. Som på et åbenlyst bordel i "Red-light district" står hun til udstilling, og den røde lampe viser at der ingen kunde er lige nu. Hun er til salg som prostitueret, og en hvilken som helst køber kan få "adgang". Kommende fra et fjernt land blev hun lovet rigdom i "det forjættede land", men må i stedet arbejde en uoverkommelig gæld af som luder, under tvang. Ikke just værdigt til at være forjættet.
Mere generelt er både skulpturer og levende mennesker til tider blevet bortrøvet som salgbare varer.
- KunstOnline.dk portræt: Bjørn Nørgaard
Fra hesteslagter til kongelig hofleverandør
0 comments:
Send en kommentar