Solskinsstemningen omkring to sommerfugle blev til en tragedie og selvmord. Og en retssag mod den anden sommerfugl for ikke at kræve at hun skulle lide videre.
Hej. Snublede over din blog i forbindelse med online research af selvmord. Det er et svært emne at diskutere, men jeg synes du gør det godt. Jeg har selv forsøgt selvmord for et års tid siden, det mislykkedes og med de tanker der kommer i kølvandet på sådan en hændelse er det rart at læse om emnet på en måde der ikke er enten lægelig eller religiøs men snarere rent menneskelig.
Med hensyn til det billede du her viser, så finder jeg at det burde være omvendt. Det burde være Lady Justice der forfører Lady Liberty, i takt med at vi giver køb på flere og flere af vores menneskerettigheder og personlige friheder i sikkerheden og retfærdighedens navn.
Hej. Snublede over din blog i forbindelse med online research af selvmord. Det er et svært emne at diskutere, men jeg synes du gør det godt. Jeg har selv forsøgt selvmord for et års tid siden, det mislykkedes og med de tanker der kommer i kølvandet på sådan en hændelse er det rart at læse om emnet på en måde der ikke er enten lægelig eller religiøs men snarere rent menneskelig.
Med hensyn til det billede du her viser, så finder jeg at det burde være omvendt. Det burde være Lady Justice der forfører Lady Liberty, i takt med at vi giver køb på flere og flere af vores menneskerettigheder og personlige friheder i sikkerheden og retfærdighedens navn.
Selvmord er jo ikke nogen sygdom, selv om der da er en del der begår selvmord i en krise som kan forbindes med en diagnose. Jeg synes netop at den menneskelige side er den vigtigste, hvor der også er god grund til at overveje hvornår et selvmord kan være rationelt - og dermed også forholde sig til hvornår det kan siges at være en velgennemtænkt og afklaret beslutning. Og vel og mærke hvornår det ikke er.
Billedet bruger jeg bevidst på en flertydig måde. Jeg tror at vi er nogenlunde enige, i at tage afsæt i hvordan menneskerettigheder sættes til side. På det abstrakte plan ser jeg "retfærdighed" som overholdelse af menneskerettighederne, især at mennesker har lov til at gøre som de vil, så længe det ikke er til skade for andre.
Men her sker det ofte det at mennesker, med meget faste ideer om hvad frihed vil sige, ser deres principper som noget grundlæggende rigtigt (som i det kategoriske imperativ), og derfor ser det som et naturligt krav at alle skal overholde samme tankegang. Og desværre "glemmer" de at respektere rettighederne for at andre kan vælge at leve livet på en anden måde. Og de hævder deres moral på bekostning af retfærdighed overfor mennesker med en anden tankegang.
For nu at gøre det abstrakte konkret, kunne f.eks. aktiv dødshjælp eller prostitution være eksempler. Her er der nogle der har stærke ideer om at dem som gerne vil have lov til disse valg i livet ikke ved hvad der er godt for dem selv. At de må være underlagt en form for pres eller tvang. At der er behov for at "beskytte" dem ved at insistere på at det er både forkert og umoralsk.
Og det vil jeg kalde for hamrende uretfærdigt, også selv om det sker fra mennesker som selv tror at de hævder friheden.
Selvfølgelig kan den også vendes på hovedet, så at det bliver sådan at de med deres insisteren på en "retfærdighed" (inden for deres tankegang) ikke opdager at de knægter friheden. Og det er jo sådan set også det du skriver.
Jeg skriver med basis i en tragedie der førte til at jeg lod min kæreste få fri til at begå selvmord. Døden var ikke det værste.
Jeg står for holdninger om respekt og menneskelighed, også når behovet er at dø. Dermed også aktiv dødshjælp, medlidenhedsdrab og hjælp til selvmord.
3 comments:
Hej. Snublede over din blog i forbindelse med online research af selvmord. Det er et svært emne at diskutere, men jeg synes du gør det godt. Jeg har selv forsøgt selvmord for et års tid siden, det mislykkedes og med de tanker der kommer i kølvandet på sådan en hændelse er det rart at læse om emnet på en måde der ikke er enten lægelig eller religiøs men snarere rent menneskelig.
Med hensyn til det billede du her viser, så finder jeg at det burde være omvendt. Det burde være Lady Justice der forfører Lady Liberty, i takt med at vi giver køb på flere og flere af vores menneskerettigheder og personlige friheder i sikkerheden og retfærdighedens navn.
Mvh,
S
Hej. Snublede over din blog i forbindelse med online research af selvmord. Det er et svært emne at diskutere, men jeg synes du gør det godt. Jeg har selv forsøgt selvmord for et års tid siden, det mislykkedes og med de tanker der kommer i kølvandet på sådan en hændelse er det rart at læse om emnet på en måde der ikke er enten lægelig eller religiøs men snarere rent menneskelig.
Med hensyn til det billede du her viser, så finder jeg at det burde være omvendt. Det burde være Lady Justice der forfører Lady Liberty, i takt med at vi giver køb på flere og flere af vores menneskerettigheder og personlige friheder i sikkerheden og retfærdighedens navn.
Mvh,
S
Selvmord er jo ikke nogen sygdom, selv om der da er en del der begår selvmord i en krise som kan forbindes med en diagnose. Jeg synes netop at den menneskelige side er den vigtigste, hvor der også er god grund til at overveje hvornår et selvmord kan være rationelt - og dermed også forholde sig til hvornår det kan siges at være en velgennemtænkt og afklaret beslutning. Og vel og mærke hvornår det ikke er.
Billedet bruger jeg bevidst på en flertydig måde. Jeg tror at vi er nogenlunde enige, i at tage afsæt i hvordan menneskerettigheder sættes til side. På det abstrakte plan ser jeg "retfærdighed" som overholdelse af menneskerettighederne, især at mennesker har lov til at gøre som de vil, så længe det ikke er til skade for andre.
Men her sker det ofte det at mennesker, med meget faste ideer om hvad frihed vil sige, ser deres principper som noget grundlæggende rigtigt (som i det kategoriske imperativ), og derfor ser det som et naturligt krav at alle skal overholde samme tankegang. Og desværre "glemmer" de at respektere rettighederne for at andre kan vælge at leve livet på en anden måde. Og de hævder deres moral på bekostning af retfærdighed overfor mennesker med en anden tankegang.
For nu at gøre det abstrakte konkret, kunne f.eks. aktiv dødshjælp eller prostitution være eksempler. Her er der nogle der har stærke ideer om at dem som gerne vil have lov til disse valg i livet ikke ved hvad der er godt for dem selv. At de må være underlagt en form for pres eller tvang. At der er behov for at "beskytte" dem ved at insistere på at det er både forkert og umoralsk.
Og det vil jeg kalde for hamrende uretfærdigt, også selv om det sker fra mennesker som selv tror at de hævder friheden.
Selvfølgelig kan den også vendes på hovedet, så at det bliver sådan at de med deres insisteren på en "retfærdighed" (inden for deres tankegang) ikke opdager at de knægter friheden. Og det er jo sådan set også det du skriver.
Enhver sag kan vendes på flere måder :-)
Send en kommentar