Logo sommerfugl

tirsdag den 24. januar 2012

iPhone kult

The three 'wise' iPhone monkeys

Denne parafrase af "de tre vise aber" illustrerer ganske godt hvordan brugere af en gadget kan blive ganske religiøse omkring deres "Jesus phone". De nægter at se, høre eller sige "noget ondt" omkring deres hellige iPhone. Retfærdigvis må det dog siges at også andre gadget-fanboys kan nærme sig lignende dogmatiske højder og prædiken om hvordan de har set lyset, sandheden. Fundamentalistisk religiøse kulter, ligeså fanatiske som når det gælder tro på fjerne guder.

Cult of Mac logo haircut


4 comments:

Charlotte sagde ...

He, he..... her får den indre sure gamle mand da rigtig frit løb. Men der er også noget livsbekræftende ved den rolle.
Jeg er gift med en der er medlem af "sekten". Til det kan jeg kun sige, lev og lad leve..... det er ikke SÅ galt som du sætter det op. En nørd er en nørd til han dør, og en nørd har skam også sine gode sider, selv om de kan være svære for andre at forstå...

Kh.

tosommerfugle sagde ...

Nørderne er såmænd ikke de værste, de gør da i det mindste et forsøg på en sammenhængende argumentation. Dem som jeg mere morer mig med at ironisere over er de som går i halleluja-mode når deres spirituelle leder taler, eller ligger i dagevis i kø efter en ny relikvie-version. :-D

Men jeg har såmænd også selv en smartphone, hvor jeg bevidst har fravalgt Apple. Nok mest fordi jeg filosofisk set ikke har det godt med deres ekstreme kontrol-mani, "my way or the highway"....

Jeg har forresten baggrunden til at kunne være overnørd, med fingrene dybt nede i det tekniske. Derfor behøver jeg dog ikke gøre det til en livsfilosofi at teknikken eller gadgets er "meningen med livet"....

Og bare rolig, i min borgerlige persona går jeg såmænd ikke og mobber dem, som ikke ser det ironiske i at deres "kirke" tidligere havde det selvmodsigende slogan "think different".

:-D

Charlotte sagde ...

På mit arbejde har vores it-mand rollen som overnørd og her er "tempet" Linux og open source. Og jeg har såmænd selv haft den lille Linux-pingvin hængene på min opslagstavle med ordlyden: I´m fat but at least I´m not a window". Den synes jeg er meget sød! Jeg forstår ikke teknik overhovedet, men ham jeg kender godt har officielt udtalt, at "mikrofoner er det mest interessante i verden" ..... så kan man vist ikke blive mere nørdet.... Smiler. Uanset hvad, så synes jeg godt om nørder i det hele taget, fordi de tillader sig fordybelse og der er noget legende over den fordybelse.

tosommerfugle sagde ...

Linux og open source "regerer" da også på min primære computer herhjemme, hvor jeg altså undgår det med Microsoft og Windows. Men jeg har dog ikke den tykke pingvin stående. :-)

Sådan set ser jeg store ligheder i nørderi, hvadenten det gælder mikrofoner eller strikketøj. Begge dele er der da nogen som går højt op i, og fred være med det. Mennesker som fordyber sig i noget er for det meste spændende at snakke med, fordi de kommer med engagement og glæde hvis nogen "gider" høre efter.

Det mere generende kommer hvis det udarter til et livssyn og religiøs hovenhed. Så er der noget der trænger til at blive pillet ved :-P

Logo sommerfugl