Logo sommerfugl

mandag den 28. oktober 2013

Når træer knækker i stormen

Stormvejr er dejligt vejr til en god gåtur. Det frisker med en god gang vindstød, regn og rusk. Det bidrager til underholdningen at se hvordan andre tilsyneladende ikke har en ligeså positiv tænkning. Men det skader jo ikke at tænke sig lidt om, og ikke koncentrere sig om de steder hvor det kan regne med løse tagsten. Det lyder til at mindst én er blevet dræbt på den måde. Så er det langt mindre farligt hvor det i stedet er grene og træer der vælter. De larmer nok til at der er en rimelig chance for at reagere, hvis det begynder at blive lidt for tæt på.

Under gåturen så jeg da også en masse dryssende blade og smågrene. Ved Utterslev Mose hørte jeg en 2-3 gange meget kraftig knagen og bragen, fra hele træer der ikke kunne klare stormen. Selv om det ikke var lige i nærheden, kunne jeg jo så i det mindste håbe på at få et af træerne at se. Og det lykkedes da også.

Væltet træ ved Utterslev Mose

Mellem nogle stormsvingende små grene så jeg et friskt væltet stort gammelt træ, jeg tror det var en hængepil. Så vidt jeg kan regne ud, hørte jeg det knække et par minutter før jeg kom til stedet.

Stormfældet træ i vestenden af Utterslev Mose

Nogle kunne synes at det er trist når et stort gammel træ vælter, og der bliver et hul ved kanten af søen. Men det er jo blot naturens gang at træer har en begrænset levetid, og når det bliver gamle nok begynder det at rådne indeni. Så skal der mindre og mindre til før de knækker og dør.

Ligesom med mennesker. Heller ikke her er det, ud over en umiddelbare sorg, nogen ulykke når gamle generationer afløses af nye.

Stormen 'Allan' brækkede træ ved vankanten af Utterslev Mose

Desværre egnede stedet sig ikke til at fotografere mere end nærbilleder. I det mindste lykkedes det dog at få nogenlunde billeder ud af min gamle smartphone.

Stormvejr er dejligt vejr til en god gåtur.


0 comments:

Logo sommerfugl