For et par år siden havde Bolzano Museum of Modern Art en udstilling om den afdøde tyske kunstner Martin Kippenberger. Et af værkerne var en skulptur af en grøn frø med tungen ud af munden, lændeklæde, ølkrus i den ene hånd og et æg i den anden. Korsfæstet med nagler gennem hænder og fødder. En åbenlys reference til Jesus på korset.
Zuerst die Füße af Martin Kippenberger
Martin Kippenberger mente skulpturen som et selvportræt, og samtidig en samfundskritik. Han var alkoholiker og i krise. Et samfund som kalder sig kristent reducerer sine borgere til dyr fanget af alkohol.
I det katolske Italien blev mange provokerede af skulpturen, og så den som en nedgørelse af det hellige symbol med Kristus på korset. Højtråbende forargede fik efterhånden pisket en debat op, hvor de betragtede væreket som blasfemi, og ville have det fjernet. Museet nægtede.
Stemningen kørte op med underskriftsindsamling, og officielle protester fra den katolske kirke. Den lokale politiker Franz Pahl havde tidligere erklæret at han ikke havde noget problem med værket, men da næste lokalvalg nærmede sig, gik han med højlydt forargelse i sultestrejke.
Endnu engang blev en ganske lille sag blæst op af opportuniske højtråbende, der med ildhu dyrkede egen forargelse i stedet for at prøve at forstå at deres reaktion ikke var udtryk for kunstnerens hensigt.
- The Times Online:
Crucified frog sculpture near Pope's summer holiday base provokes protests - The Telegraph:
Pope's call for 'blasphemous' frog to be removed from museum refused - The Thing:
A New "Sensation"?: Kippenberger's Crucified Frog Condemned by Catholics
0 comments:
Send en kommentar