Logo sommerfugl

mandag den 7. juli 2014

Kurt Olav Oest behøver hjælp til at dø


Den 91-årige gamle købmand Kurt Olav Oest fra Randers har haft et godt liv, men spørger nu:
Hvorfor kan jeg ikke få hjælp til at dø, når nu min krop ikke selv siger stop? Jeg føler, jeg er en pind, der ligger og venter på at blive skyllet væk af vandet.
Banebarnet Christian Oest fortæller efter den gamle mands 37 dage i sengen, og tre uger uden mad:
Han plejer altid at være oppe og klar til at sludre, når jeg besøger ham. Men den dag lå han i sengen. 'Hvad laver du der, farfar' spurgte jeg ham. 'Jeg kan mærke livet ebbe ud', svarede han. Siden har jeg bnælot kunne se på, mens livsgnisten i hans øjne er forsvundet mere og mere. De seneste i hvert fald tre uger har den været helt væk.
Kurt Olav Oest er ikke ved at dø af en bestemt sygdom, men vil ikke leve mere. Kan ikke. Nu må han 'ligge og rådne op' i sin seng, når han ikke kan få lov til at få den nødvendige hjælp til en værdig død. Eller rettere - en værdig afsked med livet. Han hjerte er desværre så stærkt at det banker videre.


Hvorfor må han dog ikke få lov til at få fri? Selvmord er jo ikke forbudt, men så skulle han have gjort det før han blev så svag at han ikke kan gøre dette uden hjælp. Han dør jo på et tidspunkt hvis han fortsat ikke får mad, men det er meget hårdt for både ham og familien. Det ville gå hurtigere hvis han også holdt op med at drikke vand og saftevand, men uden ekstra pjeje er det ikke bare lige at ligge og tørste.

En naiv forstilling er at samfundet skulle hjælpe ham til at ønske sig at få så mange dage som muligt. Hvis det var realistisk, er det jo svært at mene at døden ville været foretrække. Det kan jeg heller ikke forestille mig at Kurt Olav Oest synes. Men det er jo ikke realistisk. Som 91-årig er det en helt normal ting at kroppen ikke kan mere, men uden et hurtigt hjerteslag eller slagtilfælde kan den sidste tid blive alt, alt for lang.

Så derfor bliver han holdt som gidsel af den velmenende angst for døden, som han ikke deler.



Randers Amstavis
Ekstra Bladet:
Ekstra Bladet (med betalingsmur):


0 comments:

Logo sommerfugl