Logo sommerfugl

lørdag den 13. april 2013

Berømte sidste ord

Den 3. april blev en ung amerikaner fra Colorado dræbt i en trafikulykke. Den 22-årige student Alexander Heit var alene i sin bil, da han drev over i den forkerte vognbane. En modkørende prøvede at undgå en ulykke, og det blev da heller ikke til noget sammenstød. Alexander må have opdaget hvad der skete, i allersidste øjeblik, men tabte kontrollen efter at have flået i rattet. Han kørte i grøften, og rullede flere gange rundt. Kort efter var han død.

Vidner siger at det så ud som om han kikkede ned, og altså var uopmærksom. Efterfølgende blev hans iPhone fundet i bilen, med en uafsluttet SMS meddelelse. Hans sidste ord. Nu bliver de berømte fordi hans mor insisterede på at billedet af telefonen skulle offentliggøres. Intet stort budskab, blot lidt ganske banal snik-snak. Det døde han for.

seeya soon, ill....

Moderen håber selvfølgelig at andre undgår samme dumme måde at dø på.

iPhone med SMS fra trafikdræbt. Hans sidste ord!


10 comments:

Anonym sagde ...

Så var det nok et selvmordsforsøg, der lykkedes.

tosommerfugle sagde ...

Nej.

Anonym sagde ...

Hvorfor ikke?

Anonym sagde ...

Puha.. De biler har kræfter.. Kendte desværre selv en ung mand der for få år tilbage sluttede livet som passager i en bil der ramte en elmast..

Selvom det ikke har noget med indlægget at gøre vil jeg fortælle dig. At din blog har gjort en forskel for mig.

Har altid tænkt selvmord som egoistisk. Men mine tanker har ændret sig.. Og pludselig var opkaldet til mig. Han måtte slutte og jeg forstår ham - tror jeg - ønsker han er et for ham bedre sted.

Livet blev for stor en byrde - hvem kan bebrejde ham for det..

tosommerfugle sagde ...

Ja, kræfterne på spil når en bil kører galt, kan være voldsomme. Og det er jo desværre ikke nogen sjældenhed at trafikanter mister kontrollen, på grund af uopmærksomhed. En interessant teknik under udvikling her er biler som selv kan køre. Det vil redde mange liv.

Det glæder mig at mine ord har gjort en forskel for dig. Selvmord er netop et så sammensat emne, at der er grund til at se ud over de korte og sloganagtige budskaber. Deriblandt den med egoismen.

Det er netop vigtigt at kende til omstændighederne. Så vil det ofte være muligt at finde en forståelse for hvorfor selvmord blev en udvej, selvfølgelig samtidig med et ønske om at det kunne være gået på en anden måde.

Det er trist når livet blev for stor en byrde, men realistisk set vil det være sådan for nogle få. Det må vi andre jo så respektere. Verden går jo videre, og det gavner ingen at fastholde nogen, som ikke kan få et liv der er ønskværdigt.

Og så er der ikke brug for bebrejdelser. Hverken af den døde, eller af de efterladte. Det sidste kan nogen gange være svært at huske.

tosommerfugle sagde ...

At antage selvmord uden konkrete og sandsynlige argumenter er ikke bare forkert. Det er dumt.

Anonym sagde ...

Jeg har talt med flere, der har været udsat for trakfikuheld, og som endte i koma pga. af det med en varighed fra en uge til en måned. De husker intet, fra bilen smadrede ind i den anden bil. Nogle blev fundet uden at trække vejret, men kunne genoplives via hjertemassage. Så det skulle ikke være en særlig slem død smertemæssigt at gå igennem, og tilmed er det en hurtig måde at dø på.

tosommerfugle sagde ...

Jeg er sikker på at du ville kunne finde mange mennesker, som kunne berette om særdeles smertefulde forløb efter trafikulykker. Sagen er at du slet ikke kan styre hvordan det går, og moderne biler gør en hel masse for at dæmpe skader, og undgå dødsfald. Du kan ikke generalisere fra enkeltstående tilfælde, til at se det som en "model" for hvordan det kan forventes at gå.

Anonym sagde ...

Kan se min kommentar er noget rodet..

Havde få dage før fået opkald om selvmord - altså en anden end ham i bilen.

Mine ben er fundet og din blog stor hjælp. Jeg er fuld af forståelse og respekt.

Men spørgsmålene fylder til tider - sådan må det være

tosommerfugle sagde ...

Respekt er netop en helt central menneskelig egenskab. Det gælder også respekt for dem som, hvad de så end havde af grunde, valgte at afslutte livet med et selvmord. At prøve at forstå, også selv om det måske ikke er muligt helt at forstå.

Det er helt rigtigt at "sådan må det være" omkring at spørgsmålene fylder. Især i starten, selvfølgelig. Det tror jeg egentlig at de bliver ved med, men vi må som mennesker også leve med at der er mange spørgsmål som ikke kan besvares.

Jeg kan selv godt lide at kunne finde frem til svar på spørgsmål, også de mere "besværlige" - men jeg skelner om et spørgsmål på en eller anden måde "hænger i luften", eller om spørgsmålet i sig selv tegner et verdensbillede som ikke er reelt. Det at et spørgsmål kan stilles, gør ikke altid at der "mangler" et svar.

En der døde ved selvmord fandt sit eget svar. Det må være nok, og hvem er "berettiget" til at gå i rette med det?

Logo sommerfugl