Logo sommerfugl

torsdag den 23. august 2012

Olivia Holm-Møller: Dødslejet - Sjælen er gul

Dødslejet - Olivia Holm-Møller (1929-30)


Den ekspressionistiske danske billedhugger og maler Oliva Holm-Møller omtales som "en af vort århundredes største danske malere", bl.a. inspireret af sit venskab med den symbolistiske Ejnar Nielsen, men er alligevel ikke blevet blandt de mere kendte. "Jeg var rasende til at begynde med over at jeg ikke solgte noget videre – edderspændt…" - og senere "Jeg har opdaget at Modgang er nødvendig. Det hærder."

Her har jeg fundet det stærke maleri "Dødslejet", der afbilder hvordan den sørgende og omsorgsfulde efterladte er med hos en som lige er død. I stedet for selv at forsøge mig med en analyse, vil jeg lade kunstnerens egne ord fortolke værket:

"På billedet ser man sjælen fare op fra den døde. For jeg tror ikke, at der er nogen død. Det er kun legemet der er dødt. Alting viser jo, at ingenting forgår. Og det har jeg jo alså vidst allerede den gang jeg malede det. Dér har jeg netop tænkt: Der er ingen, der skal få mig til at lade være med at male sjælen dér, når jeg nu vil have den der. Jeg er lige glad, om jeg er realist eller om jeg ikke er det. Jeg er ikke tilfreds med, at der ligger et lig. Jeg vil have mere med. Noget, som viser, at livet fortsætter. Ens tro og fantasi er lige så virkelig som det materielle.

Olivia Holm-Møller - Selvportræt - 1947
- Og nu den ting dér, Dødsfaldet, den virkede så stærkt, at jeg måtte forenkle i billedet. Jeg maler mest efter hukommelsen, og så kan man jo heller ikke tage alle detailler med. Og jeg vil heller ikke. Det er nok for mig sådan. Jeg har ingen ærgerrighed i retning af at være dygtig. Jeg er tilfreds hvis jeg udtrykker det jeg vil stærkt nok ...

Sjælen på billedet er gul, fordi billedet trængte til noget gult dér. Der skal være noget gult dér. Det kan man da se. Og lige sådan med de skrå streger. Det trænger til noget skråt netop dér. Det er noget min fornemmelse har gjort, det dér. Lys skal det jo forestille, men det må være min fornemmelse for kompositionen, der har gjort at det blev netop sådan, skråt og opad. Men det kunne jo have været på mange andre måder. Jeg bruger den gule meget, og her i sjælen er den nok også ment som nærmest noget optimistisk. Men det er ikke helt bevidst, og i andre billeder betyder den gule noget helt andet.


0 comments:

Logo sommerfugl