Logo sommerfugl

søndag den 19. april 2009

Henrik Strube: Der føler jeg mig hjemme

Der hvor landet ligger udstrakt
og grænserne er frie

Og hvor man selv bestemmer
om man vil rejse eller blive
Der hvor havet skyller ind
over sand og ral og klit

Hvor man en tidlig morgen finder rav
og trækker vejret frit
Der føler jeg mig hjemme
og dér vil jeg leve mit liv
Der hvor skoven skifter farve
og de vilde blomster bor
Hvor kornet står og modnes
til brødet på mit bord
Der hvor meninger kan brydes
og tanken flyver frit
Hvor et menneske lukker døren op
når en fremmed beder om ly

Der føler jeg mig hjemme
og dér vil jeg leve mit liv

Vesterhavet

Der hvor hjerter stadig banker
og hvor børn bliver født af lyst
Hvor man kan gå forelsket
i Vesterhavets kyst
Der hvor livet er en kamp
der giver mening og mod
Hvor det vigtigste i verden
er gjort af kød og blod
Der føler jeg mig hjemme
og dér vil jeg leve mit liv
Hvor man kan være sammen
og alene hvis man vil
Hvor man engang kan lægge sig
og dø med værdighed

Der føler jeg mig hjemme
og dér vil jeg leve mit liv
Der føler jeg mig hjemme
og dér vil jeg leve mit liv
Dér vil jeg leve mit liv

Tekst og musik: Henrik Strube

Henrik Strube

Henrik Strube udgav i 1983 albummet 8338, senere også udgivet under navnet på dets hit-nummer Hold om mig. Derfra er ovenstående "Der føler jeg mig hjemme" taget. Jeg går ud fra at teksten er tænkt som omhandlende Danmark. Men det må jo siges at den på nogle punkter er kommet til at passe mindre end for 25 år siden.


0 comments:

Logo sommerfugl