Logo sommerfugl

søndag den 1. marts 2015

14-Årig pige: Hellere dødshjælp end lidelse


Den 14-årige pige Valentina Maureira lider af den alvorlige og reelt uhelbredelige arvelige cellesygdom cystisk fibrose, en sygdom som ødelægger lunger og bugspytkirtel. Længer har forsøgt med flere operationer, men for Valentina er livet nu domineret af sygdom, hospital og lidelse.

For en måned siden døde hendes bedste ven af samme nedarvede sygdom, i en alder af 17 år. Det samme gælder hendes bror, der døde af cystisk fibrose i en alder af 7 år. Så Valentina kender sine udsigter. Hun skal dø i en meget ung alder, og nu er spørgsmålet blot hvornår. Hun vil hellere have at det bliver snart, end så sent som muligt. Hun går ikke ind for det katolske dogme om "forløsende lidelse", at den håbløse lidelse er et gode for menneskeheden, fordi det på en mystisk måde er til glæde for Gud.

"Mit navn er Valentina Maureira Jeg er 14 år gammel, og jeg lider af cystisk fibrose. Jeg vil gerne tale med præsidenten så hurtigt som muligt, for jeg er træt af at leve med den her sygdom. Hun kan give tilladelse til, at jeg får en injektion, der kan sende mig ud i evig søvn".
Hun har lavet en YouTube video, hvor hun beder landets præsident, Michele Bachelet, om en særlig tilladelse til at hun må få en dødbringende indsprøjtning. At en læge giver aktiv dødshjælp, som sædvanligvis er strent forbudt. Regeringen skyndte sig at afvise ønsket, men præsidenten (der har en fortid som børnelæge) besøgte dog Valentine på hospitalet i Santiago, sammen med sundhedsministeren (Carmen Castillo). Svaret var medlidenhed, nej, og tilbud om psykiatrisk hjælp.


Valentinas far, Freddy Maureira, græd længe da han hørte sin datters ønske om at dø, men støtter ønsket. Når han jo ikke ønsker at pigen skal leve sin sine sidste måneder eller år i lidelse, må han respektere hendes beslutning. Selvfølgelig vil han datteren det bedste, og ville ønske at der kunne ske et mirakel. Men sådan er virkelighedens verden ikke.


En ting som vækker modstand hos mange er tanken om at et barn beder om aktiv dødshjælp. Ved børn nok til at træffe sådan en beslutning. Jeg tror at mange 14-årige piger ville være for overvældede af tanken, men Valentina har jo levet med sygdommen i årevis. Hun er blevet tvunget til at være "voksen", og det må kaldes en fornærmelse at hævde at hun ikke ved hvad hun taler om. Selvfølgelig kræver det grundig vurdering af hende og situationen, men for mig at se er hun en god kandidat til at få denne usædanlige form for hjælp.


0 comments:

Logo sommerfugl