Wir sind allein!
Wir sind allein
He's living in a universe
Wir sind allein
He's living in a universe
a heart away
Inside of him there's no one else
just a heart away
A heart away
a heart away
Inside of him there's no one else
just a heart away
A heart away
Wir sind allein
Allein allein - allein allein
Allein allein - allein allein
Hvem der bare ku' klare sig med hjælp fra sig selv
Allein allein - allein allein
Hvem der bare ku' klare sig med hjælp fra sig selv
Går ud alene, går hjem for mig selv
Jeg kan klare mig med hjælp fra mig selv
Allein allein - allein alleinJeg kan klare mig med hjælp fra mig selv
Jeg kan klare mig med hjælp fra mig selv
A prisoner behind the walls
a heart away
Wants to lead his universe
just a heart away
A heart away
a heart away
Wants to lead his universe
just a heart away
A heart away
Wir sind allein
Allein allein - allein allein
Allein allein - allein allein
Hvem der bare ku' klare sig med hjælp fra sig selv
Allein allein - allein allein
Hvem der bare ku' klare sig med hjælp fra sig selv
Går ud alene, går hjem for mig selv
Jeg kan klare mig med hjælp fra mig selv
Allein allein - allein alleinGår ud alene, går hjem for mig selv
Jeg kan klare mig med hjælp fra mig selv
... alene
Jeg kan klare mig med hjælp fra mig selv
Jeg kan klare mig med hjælp fra mig selv
Allein allein - allein allein
Allein allein - allein allein
Allein allein - allein allein
Allein allein - allein allein
Wir sind allein
Allein allein - allein allein
Allein allein - allein allein
Sind wir ...
Allein allein - allein allein
Wir sind allein
Allein allein - allein allein
Allein allein - allein allein
Allein allein - allein allein
Sind wir ...
Allein allein - allein allein
Allein allein - allein allein
Allein allein - allein allein
Allein allein - allein allein
Allein allein - allein allein
Wir sind allein
Allein allein - allein allein
Allein allein - allein allein
Sind wir ...
Allein allein - allein allein
Wir sind allein
Allein allein - allein allein
Allein allein - allein allein
Allein allein - allein allein
Sind wir ...
Allein allein - allein allein
Allein allein - allein allein
... alene
Jeg kan klare mig med hjælp fra mig selv
Jeg kan klare mig med hjælp fra mig selv
65 comments:
En af mine favoritter ...
Glædelig jul :-)
En som jeg blev opmærksom på fornylig - og så fandt jeg ud af at den kunne passe godt ind i udvalget på bloggen...
- i lige måde - og godt nytår! :-)
Hvordan tolker du teksten i Nephews sang?
En fortolkning kunne gå på et paradoks, hvor den pop-rock single fra Polarkreis 18 som Nephew har remixet, eksplicit kobler det tyske ord "allein" (dansk: alene) med ensomhed:
The time has come for us to laugh
A heart away
To celebrate our lonelyness
Hovedpersonen er altså ikke "kun" alene, men kommer frem til ligefrem at fejre sin ensomhed. Men da "ensomhed" reelt står for det at savne relationer, bliver det nok ikke så glad en fest. Jeg har også set "Allein Allein" som svar på spørgsmålet "Hvad er yndlingssangen for en EMO?"
Nephew udgaven dropper så det med ligefrem at fejre sin ensomhed, til at gøre det til et spørgsmål. "Hvem der bare ku’ klare sig med hjælp fra sig selv", og lige efter erklæringen "Jeg kan klare mig med hjælp fra mig selv".
Her synes jeg så at det åbner teksten meget mere for at se på det fra flere vinkler.
På den ene side er der selvfølgelig "normen" om at det er skidt at være alene, og at ensomhed er noget trist. Her får budskabet "Jeg kan klare mig med hjælp fra mig selv" nemt klangen af et klageråb. At det at "klare sig" er en slags eksistensminimum, og at hovedpersonen virkelig håber på at der kommer nogen der kan hjælpe ham med at klare sig bedre.
På den anden side kan det også tages mere bogstaveligt. "Jeg kan klare mig med hjælp fra mig selv" som udtryk for selvstændighed, at "hvile i sig selv". Altså være et "helt menneske" i balance, uden at være afhængig af have en kæreste for at at kunne klare sig godt. Med sig selv.
Denne tvetydighed sættes dog lidt under pres af at Nephew stadig bruger linien "A prisoner behind the walls". Hovedpersonen er altså fanget af sin situation, uden bevægelsesfrihed til at indrette sit liv på en anden måde. Måske ville han ønske ikke at skulle "klare sig med hjælp fra sig selv".
På den tredie side kunne teksten (med Nephew modifikationerne fra sangen "Science fiction og familien") også ses som en markering af at have afsluttet et parforhold. Dette var måske et meget hårdere fængsel, hvor det bliver en triumf at kunne finde fred og stolthed i at kunne erklære "Jeg kan klare mig med hjælp fra mig selv". En hilsen til den eks-kæreste som troede sig uundværlig?
Som så ofte når en tekst (eller andre værker) ikke er banal, bliver forsøg på en analyse til noget som måske fortæller mere om læseren selv, end om teksten. Altså at spørgsmålet mere bliver hvilken betydning den har for den enkelte selv, end at finde et egentligt budskab eller morale.
Hvad ser du som budskabet og temaet i sangen?
Hvordan tolker du Rammsteins "Alter Mann" og dens budskab og tema?
http://herzeleid.com/en/lyrics/sehnsucht#alter_mann
Det er simpelthen en fantastisk sang. Tak for linket! Du må have et godt nytår, hilsen H:)
Temaet i sangen er vel det hyppigst brugte ord. Allein :-)
Budskab behøver der vel ikke at være, som en morale der skal fortælle noget vigtigt. Jeg ser mere sangen som en refleksion over nogle følelser, uden at komme med nogen baggrund eller konklusion. Den som hører ordene får altså mest et tilbud om at finde en genkendelse i sig selv. Så "budskabet" er måske at finde ud af hvordan du selv har det ....
Rammstein er noget som jeg ikke frivilligt lytter til :-)
Ved et kik på teksten fornemmer jeg at den måske mest er egnet til at tolke som en del af det verdensbillede som Rammstein optræder med. Og der er jeg jo så "handicappet".
Det tydeligste billede i teksten er det vandspejl som den gamle mand prøver på at gøre helt stille og gennemsigtigt. Det kunne være udtryk for livet, hvor den yngre jeg-person er aktiv og laver krusninger, altså spolerer gennemsigtigheden. Men uroen i vandet er selve livet, så den gamle mand søger døden.
Hope: Tak og i lige måde ;-)
Hvordan er forholdet mellem fortælleren og den ældre mand i Rammstein-sangen? Hvorfor begår fortælleren fejl, og hvorfor vil han bede om frelse?
Hvordan tolker du så teksten 007 Is Also Gonna Die af Nephew, og hvad er temaet og budskabet i den?
Rammstein fortælleren i "Alter Mann" laver ikke nødvendigvis "fejl". Den gamles budskab kan også ses som en advarsel mod at gennemskue spejlet (livet, sig selv), for kunne blive uudholdeligt at kende sin egen skæbne. Men nu er han død, og den yngre er måske på vej til at indtage hans rolle...
Et kort kik på Nephew - 007 Is Also Gonna Die ledte til en tanke om at den "cool" agent 007, som "har styr på det hele" skal dø ligesom alle andre. Så meningen med livet er måske ikke at prøve at blive som ham. "Less is more" gælder måske også selve livet.
Det overfladiske poppede liv som den kliche-agtige "superspion" står for er ikke det rigtige liv, med alle dets andre farver.
Kan du godt lide Nephew?
Kan du godt lide Keane?
http://www.youtube.com/watch?v=QcA7BF1LFz4
Nephew har jeg ikke nogen speciel hang til. Bloggen her handler ikke om mine personlige præferencer, heller ikke omkring musik. Det handler mere om hvad jeg synes passer ind i bloggens koncept, og faktisk har jeg et par gange valgt at bringe musik, som ikke er noget som jeg ellers ville finde på at opsøge.
Nephew synes jeg ikke er dårlige, men det er heller ikke noget som "tænder" mig. Jeg bragte "Allein, Alene" efter en snak med en ven, hvor vi var inde på hvordan den kan opfattes. Og så var det at jeg så en tematisk basis for at bruge den på bloggen. Disse sammensatte overvejelser satte jeg efterfølgende ord på.
Jeg er hamrende umusikalsk og dyrker ikke området ret meget. Keane kendte jeg ikke, men ved et par spring gennem skiven lød det ikke som noget for mig. Det eneste som jeg ikke umiddelbart skippede væk fra var "Love is the End", men stadig ikke noget som jeg vil vende tilbage til.
http://www.youtube.com/watch?v=aTAA6wWo2Z0
Er Nickelback så noget for dig?
http://www.azlyrics.com/lyrics/keane/loveistheend.html
Hvordan tolker og analyserer du så "Love Is The End"?
Hvilke bands og numre synes du så er gode, og som samtidig tænder dig?
Hvad synes du så om Maroon 5? Kan du lide dem? Hvis nej, er der så nogle af numrene, du bryder dig om?
http://www.youtube.com/watch?v=gBtlL5YJX1U&playnext=1&list=PLE51AB60DC251938E&feature=results_main
http://www.youtube.com/watch?v=Q1dQ76R-tlw&playnext=1&list=PL3918A639CFF09A7E&feature=results_main
http://www.youtube.com/watch?v=6g6g2mvItp4&list=PL0BFECFE658B80ABA
http://www.youtube.com/watch?v=vk9CmEEc1GA
Som sagt er musik ikke noget som jeg har evner for, eller den store interesse for. Så jeg har slet ikke prøvet at lytte til Nickelback eller Maroon 5. Jeg vil gå ud fra at det for nogen er udmærket musik, men i dette blog-projekt tager jeg kun fat i ting som jeg af andre grunde synes passer tematisk.
Derfor undlader jeg også forsøg på tolkning/analyse af "Love is the End". Der må findes steder med interesserede fans.
Nu skriver du jo, at Rammstein er noget, som du ikke frivilligt lytter til, men var det sådan noget, der skulle afgøre, om du fx ville ansætte en person i dit firma eller indlede et venskab eller forhold til en person?
Nej sgu da. Jeg har da intet imod at mennesker har en anden smag end min, så længe vi kan have gensidig respekt, og ikke insistere på at "omvende" den anden.
Rent praktisk er det måske nok mindre sandsynligt at jeg ville finde sammen med en som går meget højt op i at dyrke noget som jeg ikke kan lide, men det vil ikke i sig selv være anledning til at lukke af.
Jeg forstår bare ikke, at du som ateist godt kan lide Nephew, der har lavet en sang med titlen "Åh Gud (Jeg Håber Du Holder Øje Med Mig)":
http://artists.letssingit.com/nephew-lyrics-ah-gud-jeg-haber-du-holder-oje-med-mig-hf8jz1f
Kan du forklare mig, hvorfor Rammstein har lavet en sang med titlen "Engel", hvor de synger "
Gott weiß ich will kein Engel sein", når samtlige mennesker i bandet er ateister?
Tror du på, at mennesker, der hører metalmusik, har større chance end andre for at lide af depressioner, tænker på, forsøger og begår selvmord?
Ateist kalder jeg mig ikke, netop for at undgå misforståelser som at antage at jeg skulle være fjende af mennesker som er mere eller mindre religiøse, eller bruger kristne ord.
Jeg er som allerede nævnt egentlig ikke fan af Nephew, men det generer mig på ingen måde at de bruger ordet Gud i forbindelse med at udtrække ønsket om at få en hurtig død engang. Jeg har forresten også blog-gengivet adskillige billeder og sange med kristent indhold.
Rammstein kan jeg ikke lave motivanalyse på. Men jeg kunne forestille mig at de bruger "Gott weiß" og "Engel" som de talemåder udtrykkene reelt er.
Nej, jeg tror ikke at metalmusik giver depressioner og selvmord. På den anden sider lyder det ikke usandsynligt at mennesker "på kanten" kunne have specielle musikvalg, og måske en tilbøjelighed til at søge musik som tematisk passer med deres tanker.
Mener du, at heavy metal tematisk passer med tanker om og erfaringer med depressioner og selvmord?
Men hvis du ikke er ateist, når du ikke tror på noget overnaturligt, hvad er du så?
Hvorfor er der mange højreorienterede mennesker, der godt kan lide metalmusik, når teksterne typisk er venstreorienterede?
Heavy metal har jeg absolut ikke forstand på, men mit indtryk er at det ofte bliver noget med døden samt tunge emner og stemninger. Så jeg ville ikke blive forbavset om tungsind og tanker om døden leder nogle mennesker til at opsøge dertil svarende musik.
Det lyder som en grov forfladigelse (overfortolkning) at omtale heavy metal tekster som politisk orienterde. Men hvis der er den sammenhænge du mener, kunne en logik være at musikken resonerer med en aggressiv stemning, og dermed også afløb for aggressive tanker omkring hvad der ses som temaer i teksten. Dette er dog ikke at se som mere end en abstrakt teoretisk overvejelse; den kan ikke engang være spekulativ når jeg ikke har noget reelt kendskab til området.
"Fritænker" er nok et ord som passer mig bedre, end at være en aller anden form for "-ist". Lidt for ofte udarter "ateisme" sig til en bevægeles mod religion, i stedet for blot at være ikke-troende. Og jeg er ikke med i nogen bevægelse. Jeg kan godt selv bevæge mig. Min tanke er fri.
Nu tolker jeg godt nok Allein, Alene lidt anderledes. Læg mærke til, at Simon Kvamm kun synger en del af sangen, da det er tyske Polarkreis 18s oprindelige nummer i en Nephew-udgave. Han synger kun de Joachim B. Olsenske sætninger om, at flere skal kunne klare sig selv, fordi han selv kan klare det hele selv. Hvis han kan, så kan andre også.
Hr. Kvamm deltager også i et nummer, der hedder "The Way I Are", som han har lavet sammen med amerikanske Timbaland. Her generaliserer han meget på skandinavernes vegne ved at sige, at alting er gratis, og at alt er, som det er. Her spiller hr. Kvamm også ovenpå med let arrongance, når Timbaland synger om, at han ikke har noget ved at sige "aha" (rend mig i røven, hvis det skal oversættes til dansk, da tonefaldet er oplagt negativt).
Jeg synes ikke, at Nephews holdning eller tekster er særlig gode, og de rummer grimme meninger. Bl.a. ovenstående. Derudover vil jeg sige, at nummeret "Læsterlige Klø" direkte opfordrer til vold, hvilket flere af Rammsteins tekster også gør. Men du kan godt lide Nephew og ikke Rammstein. Det giver ikke mening i mit hoved.
Og jeg synes, at det er mærkeligt, at Simon Kvamm kalder sig selv socialist og venstreorienteret og holder foredrag for CEVEA, når hans tekster er dybt højreorienterede.
Kan du godt lide Carpark North?
Du har selvfølgelig frihed til at opleve et nummer på din egen højst personlige måde. Jeg kan dog ikke se din "samfundsøkonomiske" udlægning som havende bare en lille basis i teksten.
Som det fremgår klart af min udlægning, er jeg fuldt ud opmærksom på at Nephew remixet flytter fokus i forhold til Polarkreis 18, således at der ikke længere er det med at fejre ensomheden. Men Nephew holder fast på den centrale stump "a heart away", og det det lægger tydeligt op til at det er det mere følelsesmæssige og personlige det handler om.
Det er altså en virkelighedsfjern fantasi at udlægge ordene som et politisk orienteret budskab. Jeg er overbevist om at Simon Kvamm ikke føler sig i harmoni med den sære politiker som, både før og efter sit karriereskift, koncenterer sig om kun at have én kugle at flytte med.
Din reaktion på "The Way I Live" må også stå helt for din egen regning. Hvis du oplever det sådan, fortæller det noget om dig, ikke det mindste om teksten og sangerens tankegang. Tolke må du jo gerne, men lad være med at tro at du gennemskuer noget bredere.
Lad mig endnu engang gentage. Jeg har virkelig ikke nogen speciel sympati for Nephew. Bloggen handler ikke om mig og mine præferencer, og som nævnt bragte jeg nummeret fordi jeg så en tematik som jeg synes passede sammen med bloggen. Den ven, som fik mig til at interessere mig for sangen, synes forresten at min udlægning ramte godt.
De grimme meninger er noget som kommer fra dig, og dine personlige reaktioner på teksten. Sådanne tekster har den sjove egenskab at de fungerer som et spejl. Når du fabler om noget "dybt højreorienteret" fortæller det intet om teksten.
Når du læser sådant ind i hvad Simon Kvamm synger, har du et stykke vej før du begynder at forstå. Det kræver et bredere perspektiv.
Da jeg jo ikke har nogen større interesse for musik, vil jeg fortsat lade "Carpark North" være noget som jeg kun har hørt om eksistensen af. Ikke noget som jeg ser anledning til at forholde mig til.
Hvordan tolker du så Nephews linjer i de nævnte sange "Allein, Alene" og "The Way I Are"?
"Allein, alene" har jeg allerede med stor grundighed tolket, og perspektiveret omkring den gentagne brug af "Jeg kan klare mig med hjælp fra mig selv". Er det uklart?
Mere generelt er det helt forkert at tolke en enkelt linie fra et sammensat værk i isolation, uden at forstå den som en del af det mere overordnede indhold i værket. Hvis nummeret "Allein, alene" var en dialog, kunne der være basis for en separat tolking af hver side af den. Men teksten fremstår som stemningen omkring en jeg-person.
Intertekstuelt set kunne en vinkling være at se på sammenhænge til det andet værk som linien også forekommer i. Det er næppe tilfældigt, og det forekommer sandsynligt at Simon Kvamm tager afsæt i lignende problemstillinger i flere numre.
Jeg afholdt mig fra at søge at nå til en bredere tolkning af hvad Simon Kvamm og Nephew bedriver, det ville føre for vidt. Derfor begynder jeg heller ikke nu på en tolkning af "The Way I Are" så stor er min interesse simpelthen ikke.
Og lad mig gentage en central pointe. En personlig tolkning fortæller mere om den der tolker, end om værket. Derfor er der grund til stor tilbageholdenhed omkring at bruge disse som påstande om hvordan virkeligheden omkring en sanger eller et band er - med mindre der da kan argumenteres helt konkret for pointerne.
I den udstrækning at min tolkning tog fat i "Allein, alene", har jeg lagt mine argumenter frem. En sammenhængende argumentation, når jeg nu selv skal sige det. Jeg hævder det ikke som "sandheden", så jeg ville være villig til at flytte mig - hvis der skulle komme gode og sammenhængende argumenter om noget andet.
Sætningen ”Hvem der bare ku klare sig med hjælp fra sig selv” nævnes også i ”Science fiction & familien”, og Simon Kvamm har selv udtalt, at sangen handler om Gud i Gaffa.
Og pointen er, at nogen gange kan man ikke klare sig med sig selv og science fiction og familien og venner og veninder.
Det lyder ikke som om, det er noget sangeren bryder sig om at bekende. Det er sådan ret modstræbende – men så meget desto stærkere er det altså, at han må sige til alle dem, der stræber efter selvkontrol og individuel lykke og selvrealisering: Det er ikke ham, det kan ikke lade sig gøre! Man kan ikke klare sig med hjælp fra sig selv, selv om det ville have været dejligt. Men hvad så?
I sangen er der en ’sir’. Det svarer lidt til Bono, når han kalder Gud for ”boss” i sangen ”Wake up Dead Man”. Og den der ’sir’ er så et ’du’, ligesom Gud også i mange U2-sange bare hedder ”You”. Men hvad er det så for en ’sir’, hvad for en ’du’? Der kommer en del rablende bud i teksten. Jeg hæfter mig ved: Yes sir, du smadrer mine lænker, befaler til attack. Det er godt nok en Gud, der vil befri og gi’ mod til forandring. Dernæst: Men hey du findes ikke en skid, så pludselig bliver jeg anvist et som der kan slå mig ned, så viser du dit ansigt, og fixer mig med fred. Jamen, det er da godt en levende Gud, der trænger igennem alle hans forbehold og fornægtelser. Og fixer mig med fred. Det er ren Gnags-poesi, og sandt som fred er noget, der gør en høj.
Sig selv og science fiction og familien og venner og veninder – det hele skal vi have med. Og det gør godt, og det gir en masse. Men det er ikke nok. Til slut kommer sangeren helt ud på det dybe vand med bønnen: Forklar en fisk hvad vand er. Det er et godt spørgsmål. En fisk kan formodentlig ikke tænke sin verden uden vand, for det er overalt, og det er betingelsen for, at fisken overhovedet er. Når sangen her spørger Hvor er hjem er svaret måske i virkeligheden så synligt, at vi ikke kan få øje på det, fordi vi er omgivet af det.
Hvor er hjem? Her er jeg er nødt til selv at svare ved at citere ”Dejlig er jorden”: Gennem de favre riger på jorden går vi til Paradis med sang. Der har Nephew allerede i deres musik har afleveret nogle gode strofer, der kan bruges i det projekt.
I samfundet er der en tendens til, at kun den stærkeste skal overleve. Det skal ikke udfoldes her. Men jeg vil anføre, at hvis konkurrence mellem mennesker bliver gjort naturlig og nødvendig, så bør det også anføres, at afhængighed er ligeså naturlig og nødvendig. I det moderne samfund er mennesker afhængige af hinanden, af sociale institutioner, af kulturen og naturen naturligvis. Tilværelsen i det moderne samfund er således præget af konkurrence og af afhængighed. Det er netop afhængigheden mennesker imellem, som det populære danske band Nephew hentyder til, når de synger: ”Hvem der bare kunne klare sig med hjælp fra sig selv, fra Science Fiction og familien og venner og veninder, når det gjalt”. (i Familien & Science Fiction på InterKom Kom Ind). Min bemærkning om afhængighed versus konkurrence skal nuancere og problematisere det ensidige fokus på konkurrence, som jeg oplever er blevet et alt for fremherskende og besunget som socialt grundprincip. Ja, konkurrenceaspektet er ligefremt blevet så fremherskende i dagens Danmark, at det har givet anledning til at forstå det moderne samfund som "Konkurrencestaten".
Men "The Way I Are" kan jeg ikke gennemskue. Hvorfor vil du ikke analysere og tolke den?
”Hvem der bare ku klare sig med hjælp fra sig selv” som reference til Gud lyder plausibelt, også set i sammenhænge med mine overvejelser om dilemmaet omkring at klare sig med egen hjælp, på det personlige plan. At det ikke er en ønskværdig situation, hvor det foretrukne jo så er "noget andet".
Selv om det jo er en anden sang, er det rimeligt at se et så åbenlyst genbrug som noget der kobler numrene sammen.
Min tolkning var ikke primært set som et forsøg på at udlægge hvordan Simon Kvamm tænkte, men helt bevidst en videretolkning set ud fra mit perspektiv (i relation til bloggens eksistentielle fokus), omkring de dialektik som jeg så i teksten. At det faktisk kan lade sig gøre at klare sig med hjælp fra sig selv. Ikke som et ideal, men det er ikke automatisk nødvendigt med "noget andet" for at kunne have det godt.
Men jeg ved selvfølgelig godt at ikke alle besidder min ro og selvstændighed. Som fisk ved jeg hvad vand er, også i dybhavet. Og i stratosfæren.
Endnu engang: Jeg har ikke den store interesse for Nephew, og føler ikke for at begynde at fortolke flere sange for at opnå en overordnet forståelse for tankegange bag. For en som godt kan lide hvad Nephew og Simom Kvamm producerer, ser der bestemt ud til at være basis for at fortolkning og filosoferen. Jeg er allerede langt i mit filosofiske grundlag, fra helt andre vinkler.
Jeg ser ikke noget "forkert" ved at leve i en slags afhængighed af hinanden. Det er netop ganske naturligt, og på det tingslige plan er det jo helt urealistisk at "klare sig med hjælp fra sig selv", men det behøver ikke være i konkurrence med andre.
Uafhængighed er frigjort fra både afhængighed og konkurrence. Faktisk gør jeg selv det at jeg ganske bevidst blander mig udenom tendensen til at skulle konkurrere og "vinde". Det har jeg ikke brug for. Konkurrence er også en modsætning til at "klare sig med hjælp fra sig selv". Mener jeg.
Hvis du vil grave dybere i Nephew tekster, må du finde nogen som har den interesse til fælles med dig. Ved en hurtig søgning stødte jeg på Newhewfanklub.dk, der ifølge en notits fra den 3. februar "genopstår" efter lang pause. Om det går godt ved jeg ikke, men det ser ud til at de er noget hårdt ramt af forum spam, og ikke får ryddet op.
Hvorfor tror du, at mange rockmusikere optræder i lædertøj, halvnøgne, smadrer ting på scenen (fx en mikrofonholder), står på et løbebånd og spiller keyboard i to timer, skyder duer, sætter ild til guitaren, fyrer ikke brændfarlig ild mod publikum osv.? Hvorfor gør de alle disse mærkelige ting?
Men nu skriver du, at du ikke synes, at Nephew er dårlige. Men synes du, at Rammstein er dårlige?
Ekstraordinære sceneshows er netop hvad publikum betaler for at komme og være med i. Derudover giver det god PR, når medierne får noget at skrive om.
Rammstein tiltaler ikke mig. Derfor vil jeg dog ikke kalde dem for dårlige, der er jo ikke så få mennesker der godt kan lide den genre.
Men tror du, at de nævnte ting og andet, som de foretager sig på scenen, er symboler på et eller andet?
Nogle gange. Jeg vil regne det for en form for blanding mellem performancekunst, spektakulære effekter og ekstra sider af det tema som musikken handler om - som fx også ved musikvideoer, musicals eller operaer. Der kan ligge mange forskellige tanker bag at udvælge effekter, og det skule da være underligt om det ikke nogle gange har en mere eller mindre skjult symbolsk betydning.
Det undrer mig at du ikke kan lide heavy metal når musikken ofte handler om lidelse, ødelæggelse og død som denne blog også gør.
Denne blog har et radikalt anderledes fokus end død og ødelæggelse, så jeg ser ikke nogen pointe med din løsagtige påstand.
I øvrigt er mit svar: Nå!
Hvordan analyserer og tolker du sangen "Klokken 25" af Nephew?
Klokken 25
Okay
Jeg passer på dig
Når du passer på mig
Vi passer vores arbejd'
Betaler vores vej
Vi har en kontrakt
Vi har lavet en pagt
Indtil klokken bli'r 25
Jeg tænder på dig
Når du tænder på mig
Vi tænder et lys
Og trykker svar opkald nej
Vi ta'r på hinanden
(Vi ta'r på hinanden)
Indtil klokken bli'r 25
Hva' så når klokken den bli'r 25?
Hva' så når klokken den bli'r 25?
Hør her
Jeg griner af dig når du si'r shorts
Du griner af mig når jeg si'r hvem
Vi griner hele vejen til banken
Og hele vejen hjem igen
Men så forstummer vores rim
For hva' hvis pengene er væk
Før klokken er 25?
Jeg holder om dig
Når du holder om mig
Det holder i længden
At være to om at greje
Hvad fanden der skal ske
(Hvad fanden der skal ske)
Når klokken bli'r 25
Hva' så når klokken den bli'r 25?
Hva' så når klokken den bli'r 25?
Hva' så når den bli'r 25?
Når klokken den bli'r 25
Er vi så alone in the dark?
Hva' så når den bli'r 25?
Når klokken den bli'r 25
Er vi så alone in the dark?
Hva' så når den bli'r 25?
Når klokken den bli'r 25
Er vi så alone in the dark?
Hva' så når den bli'r 25?
Når klokken den bli'r 25
Er vi så alone in the dark?
Er vi så alone in the dark?
Er vi så alone in the dark?
Analyse og fortolkning af vilkårlige musiknumre har jeg ikke noget projekt med. Generelt kan jeg sige at hvis jeg skulle se anledning til at forholde mig til et eller andet musiknummer, i relation til bloggens tematik, bliver det i et separat blog indlæg, og på mit initiativ. Det er ikke så tit.
"Klokken 25" står heller ikke nu på min liste over sandsynlige emner.
Er det her en god tolkning og analyse af "Klokken 25"?
En sang om tosomhed, om at være 24 timer sammen i døgnet, “til døden os skiller”. Sangen hylder kærligheden og det at gøre alt sammen: Tænde på hinanden, passe på hinanden, holde om hinanden, grine ad hinanden. Men sangen har en skyggeside: Når klokken bliver 25, når den ene går bort – hvordan skal det så hænge sammen? Dette udtrykkes musikalsk med en vis voldsomhed. Det bliver dermed en fin kærlighedssang med AC/DC-guitar på. Linjen “vi passer vores arbejd’ og betaler vores leje” er et én til én billede af hverdagen, og sangen er dermed lidt mindre og finurlig end mange tidligere Nephew-sange. Tingene bliver sagt fuldstændig ufiltreret - lidt ligesom Rasmus Seebach.
Det kan jeg ikke vurdere, men de mange referencer til kontrakter, penge, og at de kan slippe op, synes lidt "underbelyste", for en sang som vel ikke blot er en kærlighedsballade. Hvad meningen så måtte være, har jeg ingen mening om :-)
Som hvor folk i en stiv brandert eller med et taberstof tror at klokken er 25. en time efter 24.
KL 25 er en østjydsk metafor for ikke og have nået det man ville. Sangen handler i bund og grund om en mand der er splittet mellem sin følelse om og passe sit arbejde og så komme ud i verden og den indre kamp er inde i ham selv.
Er du enig i, at heavy metal (især Slipknot) er ligesom at lytte til klassisk musik?
Uden at lytte til det ene eller det andet, og som hamrende umusikalsk, er det ikke et spørgsmål som jeg har svar på, og heller ikke et som jeg vil søge svar på.
En påstand om "ligesom" ville jeg ikke kunne se logikken i, men jeg villa da ikke protestere mod at nogen syntes sådan.
Er jazz din yndlingsgenre indenfor musik? Eller er det klassisk?
Som hamrende umusikalsk har jeg ikke nogen klare genre-præferencer. Ting som jeg synes om som lydtapet viser sig dog ikke sjældent at være jazz. Men hvis jeg skal være aktivt lyttende til noget, må det godt være a capella solo.
Hvad med klassisk musik? Er det også dig?
Musik er ikke "mig". Dermed heller ikke klassisk.
Går du så heller ikke op i kunst eller film?
"Går op i" er måske lidt meget sagt, men bloggen her viser jo at jeg ganske frivilligt beskæftiger mig så meget med kunst, at jeg har sat en del ord og perspektiveringer på en længere række kunstværker. Også adskillige film, men når jeg gengiver musik sker det næsten altid uden forsøg på analyse og fortolkning.
Hvad er det, du ikke kan lide ved heavy metal? Kan du heller ikke lide rap?
Min sans for musik (og tilsvarende interesse) er så lille, at der ikke er basis for at jeg filosoferer over grundlaget for min holdning til forskellige genrer.
Men hvorfor interesserer du dig ikke for musik?
Hvilken del af "hamrende umusikalsk" forstår du ikke?
Ja, men der må da være en grund til, at der er visse typer musik, du ikke kan lide.
Min sans for musik (og tilsvarende interesse) er så lille, at der ikke er basis for at jeg filosoferer over grundlaget for min holdning til forskellige genrer.
Ja, det var en gentagelse. Slut.
Send en kommentar