tag:blogger.com,1999:blog-1866818296378958656.post2273487512774850926..comments2024-03-28T17:02:07.819+01:00Comments on En sommerfugls selvmord: Genvej til himmelentosommerfuglehttp://www.blogger.com/profile/11816600997619303512noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-1866818296378958656.post-66842307733828027052009-06-20T04:16:05.934+02:002009-06-20T04:16:05.934+02:00Nej, jeg ser ikke selvmord i soldaters død i kamp,...Nej, jeg ser ikke selvmord i soldaters død i kamp, eller når nogen bliver henrettet. Der kan selvfølgelig være undtagelser, men med selvmord mener jeg at vedkommende selv udvirker sin død.<br /><br />Så jeg taler ikke generelt om de kristne martyrer. Altså ikke om dem der hyldes ifølge kirkelige doktriner. Pointen er at "tilladelsen" til at blive martyr medførte selvmord hvor det blev set som en "genvej til himmelen". Jeg kan f.eks. citere fra faktahæfte nr. 3, <a href="http://www.selvmordsforskning.dk/Web/Site/Menu2/Litteratur/Publikationer/Publikationer/Faktah%E6fter/Nr+3++Fra+tabu+til+myte+Fakta+om+selvmordsadf%E6rd" rel="nofollow">Fra tabu til myte. Fakta om selvmordsadfærd</a> fra Center for selvmordsforskning<i>:<br /><br />I den første kristne tid var martyrhandlinger ikke ualmindelige; de var udtryk for en pessimistisk holdning til dette liv, en længsel efter et bedre liv og et ønske om at komme til Gud. Denne holdning dannede grobund for en stigning i antallet af selvmord. Kirkemødet i Arles i år 452 forbød selvmord ud fra den betragtning, at ”den, som dræber sig selv, dræber en uskyldig person og begår mord”. <br /> <br />Efterhånden udvikledes en stærkt fordømmende holdning over for selvmord. Det blev fremhævet, at den ædle sjæl ville bære alle livets lidelser, og at en flugt fra dette er et udtryk for svaghed. På kirkemødet i Braga i år 563 blev det forordnet, at der ikke skulle forekomme religiøse ritualer efter selvmord, om end det blev tilladt under tre omstændigheder: frivilligt martyrium, selvpåført død gennem askese, og jomfruen og den gifte kvindes selvmord for at bevare sin dyd</i>.<br /><br />Det blev så til en kirkelig ganske regulær <b>forherligele af lidelse</b>, som jeg har behandlet i blog indlægget <a href="http://tosommerfugle.blogspot.com/2009/05/kristendom-forlsende-lidelse-og-ddshjlp.html" rel="nofollow">Kristendom, forløsende lidelse, og dødshjælp</a>.<br /><br />Jeg synes bestemt at kristendommen også har mange gode sider, men ikke når kirker søger at regulere gennem fordømmelse og magtudøvelse. Aktuelle ubehagelige eksempler ses f.eks. omkring homoseksualitet. Der kan næppe tvivl om at kirkelige nedgørelser af homoseksualitet nogle steder medfører selvmord.<br /><br />Og jeg føler ubehag ved at se kristne insistere på at der ikke kan tænkes nogen som helst omstændigheder hvor det er moralsk acceptabelt at afkorte sit liv, at vilkårlig elendighed i livets afslutningsfase <b>skal</b> bæres.tosommerfuglehttps://www.blogger.com/profile/11816600997619303512noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1866818296378958656.post-27545139107521221312009-06-20T02:30:02.099+02:002009-06-20T02:30:02.099+02:00Jeg har et definitions spørgsmål her.
Mener du a...Jeg har et definitions spørgsmål her. <br /><br />Mener du at soldater der dør i kamp begår selvmord? At personer der har udført et arbejde, der har fået en ordensmagt til at slå dem ihjel imod deres frihed har begået selvmord?<br /><br />Det mener jeg er uretfærdigt imod disse kristne martyrer. Man kan sige nok så meget om hvad de troede på, og om de var rationelle men jeg er ikke i tvivl om at martyrerne prædikerede på trods at de skulle tortureres og slås ihjel.<br /><br />Jeg er ikke en historiker. Men den forestilling jeg har er at kirken senere fandt at deres folk fik ideen at det 'at dø for troen' var det gode i stedet for at udføre deres egentlige arbejde. Biskopperne har da gjort et godt arbejde hvis de slog fast at målet ikke er døden selv. Lige så lidt som at en soldat går i kamp for at dø.Leonhardhttps://www.blogger.com/profile/13815705241524089233noreply@blogger.com