Logo sommerfugl

onsdag den 16. januar 2008

Toner fra himlen - Der var engang

Kai Normann Andersen
Når min kæreste Ingelise satte sig ved klaveret var Kai Normann Andersen en af hendes favoritter. Han satte blandt meget andet musik til den vemodige sang "Der var engang" fra filmen Bolettes brudefærd. Her spillede Bodil Ipsen rollen som en syerske, der i det skjulte længes efter kærligheden, efter at hun er blevet svigtet. Det bliver til en forviklingskomedie hvor Bolette er oppe mod de korrupte sognerødder.

Den sang har Ingelise sunget for mig mange gange.

Bodil Ipsen som Bolette
Solen går ned
Elskende par
vandrer fortroligt
deres dunkle vej
Sødt hånd i hånd.
Ak ja, der var
også en tid,
da der var bud til mig

Der var engang
jeg elsked en
Han kaldte mig
sin øjesten
Den elskovslyst
blev ikke lang
han løb sin vej
Der var engang
Bolettes brudefærd
Lykken så tit
rider med hast
Siden jeg aldrig
mere lykken fandt
Selv om mit håb
falmed og brast
har jeg dog mindet
om en tid, der svandt

Der var engang,
jeg elsked en
Han kaldte mig
sin øjesten
Nu ligger jeg
tit natten lang
og tænker på
Der var engang
Toner fra himlen
Der var engang
jeg tro’de på,
at ønsker man,
så vil man få
Nu visner snart
min ømhedstrang
Alligevel
Der var engang!

Der var engang
jeg elsked en
han kaldte mig
sin øjesten.
Den elskovslyst
blev ikke lang
han løb sin vej.
Der var engang
Tekst: Viggo Barfoed
Musik: Kai Normann Andersen



G nøgle
Mens hun havde det godt, var det hyggeligt at høre sangen, udtrykt med hendes klangfulde stemme. Senere blev det til en meget sørgmodig oplevelse, for os begge. Det kunne jeg også mindes da en ven uopfordret sang den i efteråret. Hun plejer ellers ikke synge for mig.

Sammen med mange andre af Kai Normann Andersens kompositioner er sangen trykt i nodebogen Toner fra himlen, som Ingelise var helt vild med da jeg fandt og købte den til hende.

Da vi snakkede om hendes begravelse, ønskede hun at få denne bog med i kisten, sammen med et billede af mig.

Der var engang.


0 comments:

Logo sommerfugl